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> 화학무기금지협약 > 협약전문
이행과 검증에 관한 부속서 제5부
제 5 부
제5조에 따른 화학무기 생산시설의 폐기 및 그 검증

Ⅰ. 신 고

화학무기 생산시설 신고

1. 제3조제1항다호(2)에 따른 당사국의 화학무기 생산시설에 대한 신고는 각 시설에 대하여 다음 사항을 포함한다.
가. 시설명, 소유주명 및 1946년 1월 1일 이후에 시설을 운용한 회사 또는 기업명
나. 주소, 단지의 위치, 그 특정건물을 포함한 단지내에서의 시설의 위치 및 부여되는 있는 경우 구조물 번호
다. 생산시설이 화학무기로 정의된 화학물질의 생산을 위한 시설인지 또는 화학무기의 장전을 위한 시설인지, 아니면 두가지 목적에 모두 이용되는 시설인지에 대한 설명
라. 시설의 건축이 끝난 날짜, 명백히 시설에 대한 생산과정상 특징을 바꾸어 놓을 만한 새로운 또는 변형된 장비의 설치를 포함하여 시설에 대한 어떤 변형이 행하여진 기간
마. 시설에서 생산된 화학무기로 정의된 화학물질, 시설에서 장전된 탄약․장치․용기, 제조 또는 장전의 시작 및 종료일에 대한 정보
(1)시설에서 생산된 화학무기로 정의된 화학물질의 경우, 관련정보는 화학물질의 구체적 형태에 관하여는 현재 국제 순수 및 응용화학기구 명명법에 따른 화학명․구조식 및 부여되어 있는 경우, 화학물질색인 정보등록번호에 따라 표시되며 각 화학물질의 양에 관하여는 톤단위의 화학물질의 중량으로 표시된다.
(2)시설에서 장전된 탄약․장비 및 용기의 경우, 관련 정보는 장전된 화학무기의 특정형태와 단위당 화학물질 장전중량으로 표시된다.
바. 화학무기 생산시설의 생산능력
(1)화학무기 제조시설의 경우, 생산능력은 실제 사용된 기술적인 과정을 근거로, 또는 그러한 과정이 실제적으로 사용되지 않은 경우에는 시설에 사용 하려고 계획하였던 과정을 근거로 한 연간 특정물질의 잠재 제조량으로 표시한다.
(2)화학무기 장전시설의 경우, 생산능력은 시설에서 매년 각 종류별 화학무기에 장전할 수 있는 화학물질의 양으로 표시한다.
사. 폐기하지 아니한 각 화학무기 생산시설의 경우, 시설에 대한 설명은 다음 사항을 포함한다.
(1)부지도면
(2)시설의 공정도면, 그리고
(3)시설에 있는 건묽 6특정장비 및 그 장비의 여분 부속물에 대한 목록
아. 다음 사항을 상술한 시설의 현재상태
(1)화학무기가 그 시설에서 마지막으로 생산된 날짜
(2)폐기된 날짜 및 방식을 포함하여 시설이 폐기되었는지 여부, 그리고
(3)화학무기생산과 관계없는 활동을 위하여 이 협약 발효전에 시설이 사용되었거나 또는 변형되었는지 여부. 그 경우 어떤 변형이 행하여졌는지에 대한 정보․화학무기와 관련이 없는 활동이 시작된 날짜 및 해당시 생산물의 종류를 나타내는 활동의 성격
자. 시설폐쇄를 위하여 당사국이 취한 조치의 구체적사항 및 시설을 비활성화하기 위하여 당사국이 취한 또는 취할 조치 설명
차. 비활성화된 시설에서 안전과 보안을 위한 정상적 활동형태 설명, 그리고
카. 시설이 화학무기의 폐기를 위하여 전환될 것인가에 대한 설명과 전환의 경우, 전환시기

제3조제1항다호(3)에 따른 화학무기 생산시설 신고

2. 제3조제1항다호(3)에 따른 화학무기 생산시설의 신고에는 제1항에서 규정된 모든 정보를 포함한다. 신고를 보증하기 위하여 다른 당사국과 적절한 준비를 마련하는 것은 시설이 위치한 또는 위치하였던 영토의 당사국 책임이다. 시설이 위치한 또는 위치하였던 영토의 당사국이 이러한 의무를 이행할 수 없을 경우, 당사국은 그 이유를 설명한다.

과거 인도 및 화학무기 신고

3. 1946년 1월 1일이후 화학무기 생산장비를 인도하였거나 인수하였던 당사국은 이러한 인도 및 인수를 제3조제1항다호(4)에 따라 그리고 다음 제5항에 따라 신고한다. 1946년 1월 1일과 1970년 1월 1일 기간동안의 장비인도 및 인수에 대한 모든 구체적 자료를 얻을 수 없을 경우, 당사국은 입수가능한 모든 정보를 신고하고 완전히 신고를 제출할 수 없는 이유에 대한 설명을 제공한다.

4. 제3항에 언급된 화학무기 생산장비는 다음 사항을 의미한다.
가. 전문장비
나. 화학무기 사용과 직접적으로 연관되어 특별히 설계된 장비의 생산을 위한 장비, 그리고
다. 화학탄약의 비화학물질 부품의 생산만을 위해 설계되거나 사용된 장비

5. 화학무기 생산장비의 인도 및 인수와 고나련된 신고는 다음 사항을 명시한다.
가. 화학무기 생산장비의 인수․인도 주체
나. 장비의 정체
다. 인도 또는 인수날짜
라. 알려져있는 경우, 장비의 폐기여부, 그리고
마. 알려져있는 경우, 현재의 처분상태

폐기에 관한 종합계획서 제출

6. 각 화학무기 생산시설에 대해, 당사국은 다음 정보를 제공한다.
가. 조치를 취하는데 예상되는 시간한도, 그리고
나. 폐기방법

7. 당사국이 잠정적으로 화학무기 폐기시설로 전환하려고 하는 각 화학무기 생산 시설에 대하여, 당사국은 다음 정보를 제공한다.
가. 폐기시설로 전환하기 위하여 예상되는 시간한도
나. 화학무기 폐기시설로서 시설을 활용하기 위하여 예상되는 시간한도
다. 새로운 시설에 대한 설명
라. 특수장비의 폐기방법
마. 화학무기를 폐기하기 위해 활용된 후 전환된 시설의 폐기를 위한 시간한도, 그리고
바. 전환된 시설의 폐기방법

폐기에 관한 연간계획서 및 연간보고서 제출

8. 당사국은 차기 폐기년도가 시작되기 90일 이전까지 폐기에 관한 연간계획서를 제출한다. 연간계획서에는 다음 사항을 상술한다.
가. 폐기될 용량
나. 폐기가 수행될 시설의 명칭 및 위치
다. 각 시설에서 폐기될 건물 및 장비의 목록, 그리고
라. 계획된 폐기방법

9. 당사국은 이전 폐기년도 종료후 90일 이내에 폐기에 대한 연간보고서를 제출한다. 연간보고서에는 다음 사항을 상술한다.
가. 폐기된 용량
나. 폐기가 수행된 각 시설의 명칭 및 위치
다. 각 시설에서 폐기된 건물 및 장비의 목록
라. 폐기방법

10. 제3조제1항다호(3)에 따라 신고된 화학무기 생산시설의 경우, 위의 제6항 내지 제9항에서 명시된 신고를 보장하기 위하여 적절한 준비를 마련하는 것은 그 영토에 시설이 위치하고 잇는 또는 위치하였던 당사국 책임이다. 그 영토에 시설이 위치하고 있는 또는 위치하였던 당사국이 이러한 의무를 이행할 수 없을 경우, 당사국은 그 이유를 설명한다.

Ⅱ. 폐 기

화학무기 생산시설의 폐기에 관한 일반원칙

11. 각 당사국은 제5조 및 이 부에서 규정된 원칙에 따라 화학무기 생산시설의 폐기에 적용될 방법을 결정한다.

화학무기 생산시설의 폐쇄에 관한 원칙 및 방법

12. 화학무기 생산시설 폐쇄의 목적은 시설의 작동을 방지하기 위한 것이다.

13. 당사국은 각 시설의 특징을 적절히 고려하여 합의된 폐쇄조치를 취한다. 그러한 조치에는 특히 다음 사항을 포함한다.
가. 합의된 활동을 위한 경우를 제외하고는 시설의 특수건물 및 표준건물 점유 금지
나. 특히 공정관리장비 및 공공설비를 포함한 화학무기의 생산과 직접적으로 연관되는 장비의 분리
다. 화학무기 생산시설의 가동의 안전만을 위하여 사용된 보호설비 및 장비의 제거
라. 화학무기로 정의된 화학물질의 합성, 분리 또는 정제를 위한 특수공정 장비나 저장탱크 또는 화학무기를 충전하기 위한 기계등에 화학물질을 첨가하거나 그들로부터 화학물질을 제거하는 것을 방지하기 위해 또는 그러한 장비나 저장탱크 또는 기계 등에 전력 또는 다른 형태의 동력을 공급, 냉난방등을 방지 하기 위해 끝이 막힌 플랜지와 기타 장치의 설치, 그리고
마. 합의된 활동을 위해 필요한 통로를 제외한 화학무기 생산시설로의 대량수송을 위한 철도, 도로 및 그 밖의 접근통로의 차단

14. 화학무기 생산시설이 폐쇄되어 있는 동안, 당사국은 그 시설에서 안전 및 보안활동을 계속할 수 있다.

화학무기 생산시설의 폐기전 기술적 관리

15. 당사국은 화학무기 생산시설에서 안전상의 이유로만 시각적 사찰․예방정비 및 일상적 수리를 포함한 표준정비활동을 수행할 수 있다.

16. 모든 계획된 정비활동은 폐기에 관한 종합계획서 및 세부계획서에 명시된다.
가. 공정 장비의 교체
나. 화학공정장비의 특성 변경
다. 모든 종류의 화학물질 생산

17. 모든 정비활동은 기술사무국이 감시한다.

화학무기 생산시설의 화학무기 폐기시설로의 잠정적 전환에 관한 원칙 및 방법

18. 화학무기 생산시설의 화학무기 폐기시설로의 잠정적 전환에 관한 조치는 잠정적으로 전환된 시설의 체제가 최소한 전환되지 않은 화학무기 생산시설의 체제만큼 엄중하도록 보장한다.

19. 이 협약이 발효되기 전에 화학무기 폐기시설로 전환된 화학무기 생산시설은 화학무기 생산시설의 범주로 신고한다. 사찰관은 이들 시설에 대해 최초방문을 하며 이들 시설에 대한 정보의 정확성을 확인한다. 이들 시설이 화학무기 생산 시설로서 가동될 수 없도록 전환되었다는 검증이 또한 요구되며 그 검증은 이 협약이 발효한 후 90일안에 가동할 수 없도록 된 시설에 대해 마련된 조치의 틀안에서 이루어진다.

20. 화학무기 생산시설을 전환하고자 하는 당사국은 이 협약이 자기나라에 대하여 발효한 후 30일 이내에 또는 잠정적 전환에 대한 결정이 있은 후 30일이내에 기술사무국에 종합적인 전환계획서를 제출하며 연간계획서를 제출한다.

21. 당사국은 이 협약이 자기나라에 대하여 발효한 후 폐쇄되었던 추가적인 화학무기 생산시설을 화학무기 폐기시설로 전환할 필요가 있을 경우, 당사국은 그 전환 150일 이전까지 이를 기술사무국에 통지한다. 기술사무국은 당사국과 공동으로 시설의 전환이후 그 시설이 화학무기 생산시설로 가동되지 못하도록 하기 위하여 필요한 조치가 취해지는 것을 확인한다.

22. 화학무기의 폐기를 위해 전환된 시설은 이미 폐쇄되어 정비상태에 있는 화학기 생산시설보다 화학무기 생산재개에 보다 더 적합해서는 아니된다. 전환된 시설의 재가동에 필요한 시산이 이미 폐쇄되어 정비상태에 있는 화학무기 생산시설의 재가동에 필요한 시간보다 더 적어서는 아니된다.

23. 전환된 화학무기 생산시설은 이 협약이 발효한 후 10년이내에 페기된다.

24. 어떤 정해진 화학무기 생산시설의 전환을 위한 조치는 시설 특유의 것이며 시설의 개별 특성에 의존한다.

25. 화학무기 생산시설을 화학무기 폐기시설로 전환하는 것을 목적으로 실행되는 일련의 조치는 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효한 후 90일이내에 다른 화학 무기 생산시설들이 가동되지 못하도록 규정한 조치보다 더 적어서는 아니된다.

화학무기 생산시설의 폐기와 관련된 원칙 및 방법

26. 당사국은 다음과 같이 화학무기 생산시설의 정의에 포함되는 장비 및 건물을 폐기한다.
가. 모든 특수장비 및 표준장비는 물리적으로 폐기된다.
나. 모든 특수건물 및 표준건물은 물리적으로 폐기된다.

27. 당사국은 다음과 같이 화학무기 운용을 위한 미충전 화학무기용 탄약과 장비를 생산하는 시설을 폐기한다.
가. 화학무기 운용과 직접적으로 연계되어 사용하기 위하여 특별히 고안된 화학 탄약 또는 장비의 비화학물질 부품의 생산만을 위해 사용된 시설은 신고하고 폐기한다. 폐기공정 및 그 검증은 화학무기 생산시설의 폐기를 관장하는 제5조 및 이 부속서 이 부의 규정에 따라 수행된다.
나. 화학탄약의 비화학물질 부품의 생산만을 위해 고안되거나 사용된 모든 장비는 물리적으로 폐기한다. 특별히 고안된 주형과 금속 주형틀을 포함한 그러한 장비는 폐기를 위한 특별한 장소에 둘 수 있다.
다. 그러한 생산활동에 사용된 모든 건물과 표준장비는 폐기되거나 필요에 따라 제9조에 따른 협의 및 사찰을 통한 확인을 거쳐 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적을 위하여 전환된다.
라. 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적을 위한 활동은 폐기 또는 전환과정이 진행되는 동안 계속될 수 있다.

폐기순서

28. 화학무기 생산시설의 폐기순서는 체계적 현장검증에 관한 의무를 포함하여 협약의 제1조 및 그 밖의 조항에 규정된 의무를 기초로 한다. 폐기순서는 폐기기간 동안의 지속적 보안, 폐기 초기단계에서의 신뢰구축, 화학무기 생산시설 폐기과정 중 점진적인 경험습득 및 시설의 실제적 특징과 선정된 폐기방법에 상관없이 적용가능 여부 등 당사국의 이해를 고려한다. 폐기순서는 평준화원칙을 기초로 한다.

29. 각 폐기기간동안 당사국은 어떤 화학무기 생산시설이 폐기될 것인가를 결정하고 각 폐기가간의 종료시 제30항 및 제31항에 규정된 사항에서 벗어나지 아니한 방식으로 폐기를 수행한다. 당사국이 더 빠른 속도로 시설을 폐기하는 것이 배제되지 아니한다.

30. 다음 규정은 목록 1 화학물질을 생산하는 화학무기 생산시설에 적용된다.
가. 당사국은 이 협약이 자기나라에 대하여 발효한 후 1년이내에 그러한 시설의 폐기를 시작하여 이 협약이 발효한 후 10년이내에 완료한다. 이 협약 발효시에 협약 당사국인 국가의 경우, 이러한 전체폐기기간은 3개폐기기간, 즉 2-5년, 6-8년, 9-10년으로 구분되어진다. 이 협약이 발효한 후 협약당사국이 되는 국가의 경우, 제28항 및 제29항을 고려하여 폐기기간이 조정된다.
나. 생산능력은 그러한 시설에 대한 비교요소로서 사용되며 이원화 화학무기에 대하여 규정된 규칙을 고려하여 화학작용제 톤수로 표시된다.
다. 적절한 생산능력의 합의 수준은 이 협약이 발효한 후 8년째 연도 말에 설정된다. 적정수준을 초과하는 생산능력은 첫 두 폐기가간 동안에 동일한 증가량으로 폐기된다.
라. 주어진 양의 생산능력 폐기요구는 목록 1 시설을 공급하거나 그곳에서 생산된 목록 1 화학물질을 탄약이나 장치에 충전한 다른 화학무기 생산시설의 폐기 요구를 수반한다.
마. 화학무기 폐기를 위하여 잠정적으로 전환되었던 화학무기 생산시설은 이항의 규정에 따라 계속해서 생산능력을 없애야 할 의무를 따른다.

31. 당사국은 이 협약이 당사국에 발효한 후 1년안에 제30항에 포함되지 않은 화학무기 생산시설의 폐기를 시작하여 이 협약이 발효한 후 5년안에 완료한다.

폐기에 관한 세부계획

32. 화학무기 생산시설의 폐기시작 180일 이전까지 당사국은 제33항 바호에서 언급된 특히 다음사항과 관련한 제안된 폐기검증 조치를 포함하여 시설폐기에 관한 세부계획을 기술사무국에 제공한다.
가. 폐기대상 시설에 사찰관의 입회시기
나. 신고된 재고내역의 각 품목에 적용될 조치의 검증절차

33. 각 화학무기 생산시설의 세부폐기계획은 다음 사항을 포함한다.
가. 폐기과정의 세부일정
나. 시설 배치
다. 공정 흐름도
라. 폐기될 장비, 건물 및 기타 품목에 대한 상세한 재고내역
마. 재고내역의 각 품목에 적용될 조치
바. 제안된 검증조치
사. 시설폐기 기간동안 준수될 보안/안전대책, 그리고
아. 사찰관을 위해 제공될 근무 및 생활조건

34. 당사국이 화학무기 생산시설을 화학무기 폐기시설로 잠정적으로 전환하고자 할 경우, 당사국은 전환활동을 착수하기 150일 이전까지 기술사무국에 통고한다. 그 통고는 다음 사항을 상술한다.
가. 시설의 명칭, 주소 및 위치
나. 화학무기 폐기와 관련될 모든 구조물 및 지역을 나타낸 부지도면 또한 잠정적으로 전환될 화학무기 생산시설의 모든 구조물
다. 폐기될 화학무기의 형태 및 충전화학물질의 형태․양 등
라. 폐기방법
마. 화학무기의 폐기를 위해 생산공정 및 특수장비의 어느 부분이 전환될 것인가를 나타내는 공정흐름도
바. 해당되는 경우, 그 전환에 의해 영향을 받을 소지가 잇는 봉인 및 사찰장비 , 그리고
사. 다음 사항에 대한 일정표 설계․시설의 잠정적 전환․장비의 설치․장비의 점검․폐기작업 및 폐쇄 등에 할당된 시간

35. 화학무기 폐기를 위하여 잠정적으로 전환된 시설의 폐기와 관련하여, 제32항 및 제33항에 따라 정보를 제공한다.

세부계획의 검토

36. 당사국이 제출한 세부 폐기계획서 및 제안된 검증조치를 기초로 그리고 이전의 사찰 경험을 토대로 기술사무국은 당사국과의 긴밀한 협의를 통하여 시설의 폐기를 검증하기 위한 계획을 작성한다. 기술사무국과 당사국간의 적절한 조치에 관한 이견은 협의를 통하여 해결되어야 한다. 미해결된 문제는 이 협약의 완전한 이행을 용이하게 하기 위한 적절한 조치가 시행되도록 집행이사회에 상정 된다.

37. 제5조 및 이 부의 규정이 이행될 수 있도록 하기 위하여 통합된 폐기 및 검증계획은 집행이사회와 당사국간에 합의된다. 이러한 합의는 계획된 폐기 개시 60 일이전까지 완료되어야 한다.

38. 집행이사회의 각 회원은 통합된 폐기 및 검증계획의 타당성에 관한 어떠한 문제라도 기술사무국과 협의할 수 있다. 집행이사회의 어떠한 회원국도 반대하지 않는 경우, 그 계획은 시행된다.

39. 어떠한 어려움이 있는 경우, 집행이사회는 그를 조정하기 위해 당사국과 협의한다. 어려움이 해결되지 아니하는 경우, 이는 총회에 회부된다. 폐기방법에 대한 이견을 해결하는 방법이 수락된 폐기계획중 다른부분의 집행을 지연시키지 아니한다.

40. 검증에 관해 집행이사회와 합의가 이루어지지 않거나 승인된 검증계획이 시행될수 없는 경우, 폐기에 대한 검증은 현장설치기기에 의한 지속적 감시와 사찰관의 입회 등을 통하여 진행된다.

41. 폐기와 검증은 합의된 계획에 따라 진행된다. 검증은 폐기과정을 부당하게 방해하여서는 아니되며 폐기를 입증하기 위해 사찰관의 현장입회하에 수행된다.

42. 요청된 검증 또는 폐기활동이 계획한대로 진행되지 아니한 경우, 모든 당사국은 그러한 사실을 통보받는다.

Ⅲ. 검 증

현장사찰을 통한 화학무기 생산시설 신고에 대한 검증

43. 기술사무국은 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효한 후 90일에서 120일 사이기간에 각 화학무기 생산시설의 최초사찰을 수행한다.

44. 최초사찰의 목적은 다음과 같다.
가. 화학무기 생산을 중지했는가와 그 시설이 이 협약에 따라 가동중지되었는지 여부 확인
나. 그 시설에서 화학무기 생산을 중지하기 위하여 취해졌던 조치에 대한 기술 사무국의 숙지
다. 사찰관으로 하여금 잠정적 봉인 설치
라. 사찰관으로 하여금 건물 및 특수장비의 재고내역 확인
마. 그 시설에 대한 세부시설협정에 따라 설치될 변경 방지용 봉인의 사용과 기타 합의된 장비의 사용을 포함한 그 시설에서 사찰활동을 계획함에 필요한 정보 획득, 그리고
바. 그 시설에서의 사찰절차에 대한 세부협정에 관하여 예비토의 실시

45. 사찰관은 각 화학무기 생산시설에서 신고된 품목의 정확한 재고내역조사를 용이하게 하기 위해 적절히 합의된 봉인․표지 도는 기타 재고 통제절차 등을 이용한다.

46. 사찰관은 화학무기의 생산이 재개되는지 여부 또는 신고된 품목이 반출되는지 여부를 나타낼 필요가 있을때 그러한 합의된 장치를 설치한다. 사찰관은 피사찰 당사국이 폐쇄활동을 방해하지 않도록 필요한 예방조치를 취한다. 사찰관은 그 장치의 완전성을 유지하고 검증하기 위하여 돌아올 수 있다.

47. 사무총장은 최초사찰에 근거하여 이 협약에 따라 시설의 가동을 중지시키기 위하여 추가적 조치가 필요하다고 판단할 경우, 이 협약이 당사국에 대하여 발효한 후 180일 이내에 피사찰당사국이 이러한 조치들을 취할 것을 협약이 그 당사국에 대하여 발효한 후 135일 이내에 요청할 수 있다. 피사찰당사국은 재량범위내에서 이 요청을 충족시킬 수 있다. 피사찰당사국이 요청을 충족시키지 못하는 경우, 피사찰당사국과 사무총장은 이 문제를 해결하기 위하여 협의한다.

화학무기 생산시설과 그 활동의 중지에 대한 체계적 검증

48. 화학무기 생산시설의 체계적 검증의 목적은 화학무기의 생산재개 또는 신고된 품목의 반출이 이 시설에서 감지되는 것을 보장하기 위한 것이다.

49. 각 화학무기 생산시설에 대한 세부 시설협정에는 다음 사항을 상술한다.
가. 다음을 포함할 수 있는 세부 현장사찰 절차
(1)시각적 검사
(2)봉인 및 기타 합의된 장치의 점검 및 수리
(3)시료의 획득 및 분석
나. 탐지되지 않은 시설의 재가동을 방지하기 위해 변경방지용 봉인과 기타 합의된 장비를 사용하는 절차는 다음 사항을 상술한다.
(1)설치의 형태․위치 및 배열
(2)그러한 봉인 및 장비의 관리
다. 그 밖의 합의된 조치

50. 그 시설의 사찰조치에 대한 세부협정에 규정된 봉인 또는 기타 승인된 장비는 이 협약이 당사국에 대하여 발효한 후 240일 이내에 배치된다. 사찰관은 그러한 봉인 또는 장비를 설치하기 위하여 각 화학무기 생산시설을 방문하도록 허용된다.

51. 매 역년 기술사무국은 각 화학무기 생산시설에 대해 4번까지 사찰을 수행하도 허용된다.

52. 사무총장은 사찰단이 체계적 사찰이나 방문을 위하여 시설에 도착할 예정시간 48시간 이전에 화학무기 생산시설을 사찰하거나 방문한다는 그의 결정을 피사찰 당사국에 통고한다. 긴급한 문제들을 해결하기 위한 사찰이거나 방문의 경우에는 이 기간이 단축될 수 있다. 사무총장은 사찰이나 방문의 목적을 상술한다.

53. 시설협정에 따라, 사찰관은 화학무기 생산시설의 모든 부분에 방해받지 아니하고 접근할 수 있다. 신고된 재고내역 중 사찰대상 품목은 사찰관이 선택한다.

54. 체계적 현장사찰의 빈도를 결정하는 지침은 제8조제21항자호에 따라 총회가 검토하고 승인한다. 기술사무국은 특정 피사찰 생산시설을 그 시설이 정확히 언제 사찰을 받게될지 예측할 수 없는 방식으로 선택한다.

화학무기 생산시설의 폐기에 대한 검증

55. 화학무기 생산시설의 폐기에 대한 체계적 검증의 목적은 이 협약은 의무에 따라 그 시설이 폐기되는지 그리고 신고된 재고내역의 각 품목들이 합의된 폐기계획에 따라 폐기되는지를 확인하는 것이다.

56. 신고된 재고내역의 품목들이 모두 폐기되었을 경우, 기술사무국은 그러한 취지의 당사국 신고를 확인한다. 이러한 확인 후 기술사무국은 화학무기 생산시설의 체계적 검증을 종료하고 사찰관이 설치한 모든 장치 및 감시기기를 신속히 제거한다.

57. 이러한 확인 후 당사국은 그 시설이 폐기되었다는 신고를 한다.

화학무기 생산시설의 화학무기 폐기시설로의 잠정적 전환에 대한 검증

58. 생산시설의 잠정적 전환의향에 관한 최초통고를 받은지 90일 이내에, 사찰관은 제안된 잠정적 전환을 숙지하고 전환기간 동안 요구되는 가능한 사찰조치를 연구하기 위해 시설을 방문할 권리를 가진다.

59. 그러한 방문 후 60일 이내에, 기술사무국과 피사찰당사국은 잠정적 전환기간 동안의 추가적 사찰조치를 포함하는 잠정협정을 체결한다. 잠정협정에는 어떠한 화학무기 생산도 전환과정 동안 이루어지지 않는다는 확신을 줄 수 있는 봉인의 사용․감시장비 및 사찰을 포함하는 사찰절차를 규정한다. 이 협정은 잠정적 전환활동을 시작할 때부터 그 시설이 화학무기 폐기시설로서 가동을 개시할 때까지 유효하다.

60. 피사찰당사국은 잠정협정이 체결될 때까지 그 시설의 어떤 부분도 제거하거나 전환하지 않으며 또는 이 협약에 따라 설치될 수 있는 어떤 봉인이나 기타 합의된 사찰장비를 제거하거나 개조하지 않는다.

61. 일단 시설이 화학무기 폐기시설로서 가동되기 시작하면 그 시설은 화학무기 폐기시설에 적용되는 이 부속서의 제4부(1)의 규정에 따른다. 가동 이전기간동 안의 준비는 잠정협정의 의해 규율된다.

62. 폐기작업이 실시되는 동안, 사찰관은 화학무기 폐기와 직접적으로 연관이 없는 시설을 포함하여 잠정적으로 전환된 화학무기 생산시설의 모든 부분에 접근 할 수 있다.

63. 시설에서 화학무기 폐기목적을 위해 잠정적으로 그 시설을 전환시키는 작업을 시작하기 전과 화학무기 폐기시설로서의 기능을 종료한 후에는 그 시설을 화학 무기생산시설에 적용되는 이 부의 규정에 따른다.

Ⅳ. 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적으로의 화학무기 생산시설의 전환

전환요청 절차

64. 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적으로 화학무기 생산시설을 사용하고자 하는 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효하기 전에 그 당사국이 이미 그러한 목적으로 사용하고 있거나 그러한 목적으로 사용하려고 계획하는 시설에 대하여 가능하다.

65. 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효할 때 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적으로 사용되고 있는 화학무기 생산시설의 경우, 전환요청서는 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효한 후 30일이내에 사무총장에게 제출된다. 이 요청서에는 제1항아호(3)에 따라 제출되는 자료에 추가하여 다음 보가 포함된다.
가. 상세한 요청 이유
나. 다음 사항을 명시한 일반적 시설전환 계획
(1)시설에서 수행되는 활동의 성질
(2)계획된 활동에 활동물질의 생산․가공 또는 소비가 포함되는 경우, 각 화학물질의 명칭․시설의 공정흐름도 및 연간 생산․가공․소비계획량
(3)사용될 건물 또는 구조물과 해당되는 경우, 개조계획
(4)폐기된 또는 폐기예정인 건물 또는 구조물과 그 폐기계획
(5)시설에서 사용될 장비
(6)반출 및 폐기된 장비, 반출 및 폐기예정 장비와 장비 폐기계획
(7)해당되는 경우, 전환계획안, 그리고
(8)그 장소에서 가동되는 그밖의 각 시설활동의 성질, 그리고
다. 그 당사국이 제의한 그 밖의 조치 뿐만아니라 상기 나호에 규정된 조치들을 통해 그 시설에서 예비화학무기 생산능력을 확실히 방지할 수 있는 방안에 관한 상세한 설명

66. 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효할 때, 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적으로 사용되고 있지 않는 화학무기 생산시설의 경우, 전환요청서는 전환 결정 후 30일안에 그러나 어떠한 경우에도 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효한 후 4년이내에 사무총장에게 제출된다. 요청서에는 다음의 정보가 포함된다.
가. 경제적 필요성을 포함한 상세한 요청 이유
나. 다음 사항을 명시한 일반적 시설전환 계획
(1)시설에서 수행계획인 활동의 성질
(2)계획된 활동에 화학물질의 생산․가공 또는 소비가 포함되는 경우 화학물질 각각에 대한 명칭․시설의 공정흐름도 및 연간생산․가공․소비계획량
(3)보유예정인 건물 또는 구조물과 해당되는 경우, 개조계획
(4)폐기된 도는 폐기예정인 건물 또는 구조물과 그 폐기계획
(5)시설에서 사용될 장비
(6)반출 및 폐기예정인 장비와 장비폐기계획
(7)전환일정 계획안
(8)그 장소에서 가동되는 그 밖의 각 시설 활동의 성질
다. 당사국이 제의한 그 밖의 조치뿐만 아니라 상기 나호에 규정된 조치들을 통해 그 시설에서의 예비화학무기 생산능력 확보를 확실히 방지할 수 있는 방안에 관한 상세한 설명

67. 당사국은 요청서에 신뢰구축제 적절하다고 판단되는 그 밖의 어떠한 조치도 제안할 수 있다.

결정시까지의 조치

68. 총회의 결정시가지 당사국은 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효하기 전에 이 협약에서 금지되지 아니하는 목적으로 사용되고 있었던 시설을 동일목적으로 계속 사용할 수 있다. 그러나, 이는 당사국이 그 요청서에 어떠한 특수장비와 특수건물도 사용되지 아니하고 있으며 특수장비 및 특수건물은 제13항에 규정된 방법을 이용하여 가동이 중지되었음을 인증할 경우에만 가능하다.

69. 요청된 시설이 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효하기 전에 이 협약에서 금지하지 아니한 목적으로 사용되지 않고 있었을 경우, 또는 제68항에서 요구된 인증이 이루어지지 않는 경우, 당사국은 제5조제4항에 따라 모든 활동을 즉시중지한다. 당사국은 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효한 후 90일 이내에 제13항에 따라 그 시설을 폐쇄한다.

전환조건

70. 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적으로 화학무기 생산시설을 전환하기 위한 조건으로, 시설내 모든 특수장비는 폐기되어야 하며, 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적으로 통상사용되고 목록 1 화학물질과는 무관한 건물 및 구조물등과 구별되는 건물 및 구조물의 모든 독특한 특징은 제거되어야 한다.

71. 전환된 시설은 다음을 위하여 사용되지 아니한다.
가. 목록 1 화학물질 또는 목록 2 화학물질의 생산․가공 또는 소비와 관련된 활동
나. 고독성 유기인화학물질을 포함하여 고독성 화학물질의 생산, 또는 고독성이거나 부식성이 강한 화학물질을 취급하기 위하여 특수장비를 요구하는 활동. 다만, 총회가 제8조제21항자호에 따라 검토하고 승인하는 독성, 부식성 및 해당되는 경우 기타 기술적 요인 등에 대한 기준을 고려하여, 집행이사회가 그러한 생산 또는 활동이 이 협약의 목적과 목표에 어떠한 해도 초래하지 아니 한다고 결정하는 경우는 제외된다.

72. 화학무기 생산시설의 전환은 이 협약이 발효한 후 6년이내에 완료된다.

집행이사회 및 총회의 결정

73. 사무총장이 요청서를 수령한 후 90일이내에 기술사무국은 시설에 대한 최초 사찰을 수행한다. 이 사찰의 목적은 요청서에 제시된 정보의 정확성 여부를 결정하고 제시된 전환시설의 기술적특징에 대한 정보를 얻으며, 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적으로 사용이 허용될 수 있는 조건에 대해 평가하는 것이다. 사무총장은 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적으로 시설을 전환시키기 위하여 그리고 전환된 시설이 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적으로만 사용될 것이라는 확증을 주기 위하여 필요한 조치들에 대한 그의 권고사항을 포함한 보고서를 집행이사회, 총회 및 모든 당사국에게 신속히 제출한다.

74. 시설이 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효하기 전에 이 협약에서 금지하지 아니하는 목적으로 사용되었으며, 현재 계속 가동되고 있으나, 제68항에 따라 인증이 요구되는 조치가 취해지지 아니하였을 경우, 사무총장은 즉시 집행이사회에 이 사실을 통지하며, 집행이사회는 적절하다고 생각되는 조치 특히 시설의 폐쇄, 특수장비의 제거 및 건물이나 구조물의 개조등의 이행을 요구할 수 있다. 집행이사회는 이러한 조치의 이행을 위한 최종시한을 규정하고, 그 조치가 만족할 만큼 완료될 때까지 요청에 대한 검토를 중지한다. 최종시한의 만료후 조치가 이행되지 않았을 경우 당사국은 모든 시설의 가동을 완전히 중단하도록 요구된다.

75. 총회는 사무총장의 보고를 받은 후 가능한 조속히, 집행이사회의 권고에 따라 당사국이 제시한 보고와 견해를 고려하여 요청의 승인여부를 결정하고 승인의 조건을 수립한다. 어떤 당사국이라도 그 요청과 그에 관련된 조건의 승인에 반대하면 상호수락 가능한 해결책을 찾기 위하여 이해 당사국간에 90일 한도내에서 협의를 가진다. 요청 및 그에 관련된 조건에 대한 결정은 그에 대한 수정 제안과 함께, 실질적으로 협의기간이 끝난 후 가능한 조속히 내려진다.

76. 요청이 승인되면, 그러한 결저잉 내려진 후 90일이내에 시설협정이 완료된다. 시설협정은 검증조치를 포함하여 시설의 전환과 사용이 허용되는 조건을 내포한다. 시설협정이 체결되기 전에는 전환을 시작할 수 없다.

세부 전환계획

77. 화학무기 생산시설의 전환을 시작하기로 계획된 날로부터 180일 이전까지 당사국은 전환의 검증을 위해 특히 다음 사항과 관련한, 제안된 조치를 포함하여 시설의 세부전환계획을 기술사무국에 제공한다.
가. 전환되는 시설에 사찰관의 입회시기
나. 신고된 재고내역의 각 품목에 적용될 조치의 검증절차

78. 각 화학무기 생산시설의 세부전환계획은 다음 사항을 포함한다.
가. 전환과정의 세부일정
나. 전환 전후의 시설배치
다. 전환 전 및 적절하다면 전환 후 시설의 공정 흐름도
라. 폐기될 장비․건물 및 구조물과 기타 품목 그리고 개조될 건물 및 구조물 등에 대한 상세한 재고내역
마. 해당되는 경우, 재고내역의 각 품목에 적용될 조치
바. 제안된 검증조치
사. 시설전환 기간중 준수될 보안/안전대책
아. 사찰관을 위해 제공될 근무 및 생활조건

세부계획의 검토

79. 당사국이 제출한 세부 전환계획서 및 제안된 검증조치를 기초로 그리고 이전의 사찰 경험을 토대로 기술사무국은 당사국과의 긴밀한 협의를 통하여, 시설의 전환을 검증하기 위한 계획을 작성한다. 기술사무국과 당사국간의 적절한 조치에 관한 이견은 협의를 통하여 해결한다. 미해결된 문제는 이 협약의 완전한 이행을 용이하게 하기 위하여 적절한 조치가 시행되도록 집행이사회에 회부된다.

80. 제5조 및 이 부의 규정이 이행될 수 있도록 하기 위하여, 통합된 전환 및 검증계획은 집행이사회와 당사국간에 합의된다. 이러한 합의는 전환을 시작하기로 계획된 날로부터 60일 이전까지 완료된다.

81. 집행이사회의 각 회원은 통합된 전환 및 검증계획의 타당성에 관한 어떠한 문제라도 기술사무국과 협의할 수 있다. 집행이사회의 어떤 회원국도 반대하지 아니하는 경우 그 계획은 시행된다.

82. 어떠한 어려움이 있는 경우, 집행위원회는 그를 조정하기 위해 당사국과 협의 하여야 한다. 어려움이 해결되지 않는 경우, 이는 총회에 회부되어야 한다. 전환방법에 대한 이견을 해결하는 방법이 수락된 전환계획중 다른부분의 집행을 지연시켜서는 아니된다.

83. 검증에 관하여 집행이사회와 합의가 이루어지지 않거나 승인된 검증계획이 시행될 수 없는 경우, 전환에 대한 검증은 현장설치기기에 의한 지속적 감시와 사찰관의 실제적 입회 등을 통하여 진행된다.

84. 전환 및 검증은 합의된 계획에 따라 진행된다. 검증은 전환과정을 부당하게 방해하여서는 아니되며, 전환을 확인하기 위하여 사찰관의 입회하에 수행된다.

85. 사무총장이 전환의 완료를 인증한 후 10년동안 당사국은 언제든지 사찰관이 그 시설에 접근하는 것을 방해하여서는 아니된다. 사찰관은 모든 지역, 모든 활동 및 그 시설에 있는 모든 품목의 장비를 관찰할 권리를 가진다. 사찰관은 시설에서의 활동이 집행이사회 및 총회에 의해 Ⅳ애 따라 설정된 조건과 부합하는지를 검증할 권리를 가진다. 또한 사찰관은 이 부속서 제2부Ⅴ의 규정에 따라 시설의 어떤 지역으로부터 시료를 수령하고, 목록 1 화학물질과 그들의 안정적인 부산물 및 분해산물, 그리고 목록 2 화학물질이 없다는 것을 검증하기 위하여 시료를 분석하며, 그 시설에서의 활동이 집행이사회 및 총회에 의해 Ⅳ에 따라 설정된 화학활동에 관한 그 밖의 어떠한 조건과도 부합하는지를 검증할 권리를 가진다. 사찰관은 또한 이 부속서의 제10부Ⅲ에 따라, 시설이 위치하고 있는 공장지역에 관리 접근을 할 권리를 가진다. 10년의 기간동안 당사국은 전환된 시설에서의 활동에 관하여 매년 보고한다. 10년의 기간이 만료되면, 집행이 사회는 기술사무국의 권고를 고려하여 지속적인 검증조치의 성격을 결정한다.

86. 전환된 시설의 검증비용은 제5조제19항에 따라 할당된다.

 

PART V
PART V

DESTRUCTION OF CHEMICAL WEAPONS PRODUCTION FACILITIES
AND ITS VERIFICATION PURSUANT TO ARTICLE V


A. DECLARATIONS

Declarations of chemical weapons production facilities

1. The declaration of chemical weapons production facilities by a State Party pursuant to Article III, paragraph 1 (c) (ii), shall contain for each facility:

(a) The name of the facility, the names of the owners, and the names of the companies or enterprises operating the facility since 1 January 1946;

(b) The precise location of the facility, including the address, location of the complex, location of the facility within the complex including the specific building and structure number, if any;

(c) A statement whether it is a facility for the manufacture of chemicals that are defined as chemical weapons or whether it is a facility for the filling of chemical weapons, or both;

(d) The date when the construction of the facility was completed and the periods during which any modifications to the facility were made, including the installation of new or modified equipment, that significantly changed the production process characteristics of the facility;

(e) Information on the chemicals defined as chemical weapons that were manufactured at the facility; the munitions, devices, and containers that were filled at the facility; and the dates of the beginning and cessation of such manufacture or filling:

(i) For chemicals defined as chemical weapons that were manufactured at the facility, such information shall be expressed in terms of the specific types of chemicals manufactured, indicating the chemical name in accordance with the current International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) nomenclature, structural formula, and the Chemical Abstracts Service registry number, if assigned, and in terms of the amount of each chemical expressed by weight of chemical in tonnes;

(ii) For munitions, devices and containers that were filled at the facility, such information shall be expressed in terms of the specific type of chemical weapons filled and the weight of the chemical fill per unit;

(f) The production capacity of the chemical weapons production facility:

(i) For a facility where chemical weapons were manufactured, production capacity shall be expressed in terms of the annual quantitative potential for manufacturing a specific substance on the basis of the technological process actually used or, in the case of processes not actually used, planned to be used at the facility;

(ii) For a facility where chemical weapons were filled, production capacity shall be expressed in terms of the quantity of chemical that the facility can fill into each specific type of chemical weapon a year;

(g) For each chemical weapons production facility that has not been destroyed, a description of the facility including:

(i) A site diagram;

(ii) A process flow diagram of the facility; and

(iii) An inventory of buildings at the facility, and specialized equipment at the facility and of any spare parts for such equipment;

(h) The present status of the facility, stating:

(i) The date when chemical weapons were last produced at the facility;

(ii) Whether the facility has been destroyed, including the date and manner of its destruction; and

(iii) Whether the facility has been used or modified before entry into force of this Convention for an activity not related to the production of chemical weapons, and if so, information on what modifications have been made, the date such non-chemical weapons related activity began and the nature of such activity, indicating, if applicable, the kind of product;

(i) A specification of the measures that have been taken by the State Party for closure of, and a description of the measures that have been or will be taken by the State Party to inactivate the facility;

(j) A description of the normal pattern of activity for safety and security at the inactivated facility; and

(k) A statement as to whether the facility will be converted for the destruction of chemical weapons and, if so, the dates for such conversions.

Declarations of chemical weapons production facilities pursuant to Article III, paragraph 1 (c) (iii)

2. The declaration of chemical weapons production facilities pursuant to Article III, paragraph 1 (c) (iii), shall contain all information specified in paragraph 1 above. It is the responsibility of the State Party on whose territory the facility is or has been located to make appropriate arrangements with the other State to ensure that the declarations are made. If the State Party on whose territory the facility is or has been located is not able to fulfil this obligation, it shall state the reasons therefor.

Declarations of past transfers and receipts

3. A State Party that has transferred or received chemical weapons production equipment since 1 January 1946 shall declare these transfers and receipts pursuant to Article III, paragraph 1 (c) (iv), and in accordance with paragraph 5 below. When not all the specified information is available for transfer and receipt of such equipment for the period between 1 January 1946 and 1 January 1970, the State Party shall declare whatever information is still available to it and provide an explanation as to why it cannot submit a full declaration.

4. Chemical weapons production equipment referred to in paragraph 3 means:

(a) Specialized equipment;

(b) Equipment for the production of equipment specifically designed for use directly in connection with chemical weapons employment; and

(c) Equipment designed or used exclusively for producing non-chemical parts for chemical munitions.

5. The declaration concerning transfer and receipt of chemical weapons production equipment shall specify:

(a) Who received/transferred the chemical weapons production equipment;

(b) The identity of such equipment;

(c) The date of transfer or receipt;

(d) Whether the equipment was destroyed, if known; and

(e) Current disposition, if known.

Submission of general plans for destruction

6. For each chemical weapons production facility, a State Party shall supply the following information:

(a) Envisaged time-frame for measures to be taken; and

(b) Methods of destruction.

7. For each chemical weapons production facility that a State Party intends to convert temporarily into a chemical weapons destruction facility, the State Party shall supply the following information:

(a) Envisaged time-frame for conversion into a destruction facility;

(b) Envisaged time-frame for utilizing the facility as a chemical weapons destruction facility;

(c) Description of the new facility;

(d) Method of destruction of special equipment;

(e) Time-frame for destruction of the converted facility after it has been utilized to destroy chemical weapons; and

(f) Method of destruction of the converted facility.

Submission of annual plans for destruction and annual reports on destruction

8. The State Party shall submit an annual plan for destruction not less than 90 days before the beginning of the coming destruction year. The annual plan shall specify:

(a) Capacity to be destroyed;

(b) Name and location of the facilities where destruction will take place;

(c) List of buildings and equipment that will be destroyed at each facility; and

(d) Planned method(s) of destruction.

9. A State Party shall submit an annual report on destruction not later than 90 days after the end of the previous destruction year. The annual report shall specify:

(a) Capacity destroyed;

(b) Name and location of each facility where destruction took place;

(c) List of buildings and equipment that were destroyed at each facility;

(d) Methods of destruction.

10. For a chemical weapons production facility declared pursuant to Article III, paragraph 1 (c) (iii), it is the responsibility of the State Party on whose territory the facility is or has been located to make appropriate arrangements to ensure that the declarations specified in paragraphs 6 to 9 above are made. If the State Party on whose territory the facility is or has been located is not able to fulfil this obligation, it shall state the reasons therefor.

B. DESTRUCTION

General principles for destruction of chemical weapons production facilities

11. Each State Party shall decide on methods to be applied for the destruction of chemical weapons production facilities, according to the principles laid down in Article V and in this Part.

Principles and methods for closure of a chemical weapons production facility

12. The purpose of the closure of a chemical weapons production facility is to render it inactive.

13. Agreed measures for closure shall be taken by a State Party with due regard to the specific characteristics of each facility. Such measures shall include, inter alia:

(a) Prohibition of occupation of the specialized buildings and standard buildings of the facility except for agreed activities;

(b) Disconnection of equipment directly related to the production of chemical weapons, including, inter alia, process control equipment and utilities;

(c) Decommissioning of protective installations and equipment used exclusively for the safety of operations of the chemical weapons production facility;

(d) Installation of blind flanges and other devices to prevent the addition of chemicals to, or the removal of chemicals from, any specialized process equipment for synthesis, separation or purification of chemicals defined as a chemical weapon, any storage tank, or any machine for filling chemical weapons, the heating, cooling, or supply of electrical or other forms of power to such equipment, storage tanks, or machines; and

(e) Interruption of rail, road and other access routes for heavy transport to the chemical weapons production facility except those required for agreed activities.

14. While the chemical weapons production facility remains closed, a State Party may continue safety and physical security activities at the facility.

Technical maintenance of chemical weapons production facilities prior to their destruction

15. A State Party may carry out standard maintenance activities at chemical weapons production facilities only for safety reasons, including visual inspection, preventive maintenance, and routine repairs.

16. All planned maintenance activities shall be specified in the general and detailed plans for destruction. Maintenance activities shall not include:

(a) Replacement of any process equipment;

(b) Modification of the characteristics of the chemical process equipment;

(c) Production of chemicals of any type.

17. All maintenance activities shall be subject to monitoring by the Technical Secretariat.

Principles and methods for temporary conversion of chemical weapons production facilities into chemical weapons destruction facilities

18. Measures pertaining to the temporary conversion of chemical weapons production facilities into chemical weapons destruction facilities shall ensure that the regime for the temporarily converted facilities is at least as stringent as the regime for chemical weapons production facilities that have not been converted.

19. Chemical weapons production facilities converted into chemical weapons destruction facilities before entry into force of this Convention shall be declared under the category of chemical weapons production facilities.

They shall be subject to an initial visit by inspectors, who shall confirm the correctness of the information about these facilities. Verification that the conversion of these facilities was performed in such a manner as to render them inoperable as chemical weapons production facilities shall also be required, and shall fall within the framework of measures provided for the facilities that are to be rendered inoperable not later than 90 days after entry into force of this Convention.

20. A State Party that intends to carry out a conversion of chemical weapons production facilities shall submit to the Technical Secretariat, not later than 30 days after this Convention enters into force for it, or not later than 30 days after a decision has been taken for temporary conversion, a general facility conversion plan, and subsequently shall submit annual plans.
21. Should a State Party have the need to convert to a chemical weapons destruction facility an additional chemical weapons production facility that had been closed after this Convention entered into force for it, it shall inform the Technical Secretariat thereof not less than 150 days before conversion. The Technical Secretariat, in conjunction with the State Party, shall make sure that the necessary measures are taken to render that facility, after its conversion, inoperable as a chemical weapons production facility.

22. A facility converted for the destruction of chemical weapons shall not be more fit for resuming chemical weapons production than a chemical weapons production facility which has been closed and is under maintenance. Its reactivation shall require no less time than that required for a chemical weapons production facility that has been closed and is under maintenance.

23. Converted chemical weapons production facilities shall be destroyed not later than 10 years after entry into force of this Convention.

24. Any measures for the conversion of any given chemical weapons production facility shall be facility-specific and shall depend upon its individual characteristics.

25. The set of measures carried out for the purpose of converting a chemical weapons production facility into a chemical weapons destruction facility shall not be less than that which is provided for the disabling of other chemical weapons production facilities to be carried out not later than 90 days after this Convention enters into force for the State Party.

Principles and methods related to destruction of a chemical weapons production facility

26. A State Party shall destroy equipment and buildings covered by the definition of a chemical weapons production facility as follows:

(a) All specialized equipment and standard equipment shall be physically destroyed;

(b) All specialized buildings and standard buildings shall be physically destroyed.

27. A State Party shall destroy facilities for producing unfilled chemical munitions and equipment for chemical weapons employment as follows:

(a) Facilities used exclusively for production of non-chemical parts for chemical munitions or equipment specifically designed for use directly in connection with chemical weapons employment, shall be declared and destroyed. The destruction process and its verification shall be conducted according to the provisions of Article V and this Part of this Annex that govern destruction of chemical weapons production facilities;

(b) All equipment designed or used exclusively for producing non-chemical parts for chemical munitions shall be physically destroyed. Such equipment, which includes specially designed moulds and metal-forming dies, may be brought to a special location for destruction;

(c) All buildings and standard equipment used for such production activities shall be destroyed or converted for purposes not prohibited under this Convention, with confirmation, as necessary, through consultations and inspections as provided for under Article IX;

(d) Activities for purposes not prohibited under this Convention may continue while destruction or conversion proceeds.

Order of destruction

28. The order of destruction of chemical weapons production facilities is based on the obligations specified in Article I and the other Articles of this Convention, including obligations regarding systematic on-site verification. It takes into account interests of States Parties for undiminished security during the destruction period; confidence- building in the early part of the destruction stage; gradual acquisition of experience in the course of destroying chemical weapons production facilities; and applicability irrespective of the actual characteristics of the facilities and the methods chosen for their destruction. The order of destruction is based on the principle of levelling out.

29. A State Party shall, for each destruction period, determine which chemical weapons production facilities are to be destroyed and carry out the destruction in such a way that not more than what is specified in paragraphs 30 and 31 remains at the end of each destruction period. A State Party is not precluded from destroying its facilities at a faster pace.

30. The following provisions shall apply to chemical weapons production facilities that produce Schedule 1 chemicals:

(a) A State Party shall start the destruction of such facilities not later than one year after this Convention enters into force for it, and shall complete it not later than 10 years after entry into force of this Convention. For a State which is a Party at the entry into force of this Convention, this overall period shall be divided into three separate destruction periods, namely, years 2-5, years 6-8, and years 9-10. For States which become a Party after entry into force of this Convention, the destruction periods shall be adapted, taking into account paragraphs 28 and 29;

(b) Production capacity shall be used as the comparison factor for such facilities. It shall be expressed in agent tonnes, taking into account the rules specified for binary chemical weapons;

(c) Appropriate agreed levels of production capacity shall be established for the end of the eighth year after entry into force of this Convention. Production capacity that exceeds the relevant level shall be destroyed in equal increments during the first two destruction periods;

(d) A requirement to destroy a given amount of capacity shall entail a requirement to destroy any other chemical weapons production facility that supplied the Schedule 1 facility or filled the Schedule 1 chemical produced there into munitions or devices;

(e) Chemical weapons production facilities that have been converted temporarily for destruction of chemical weapons shall continue to be subject to the obligation to destroy capacity according to the provisions of this paragraph.

31. A State Party shall start the destruction of chemical weapons production facilities not covered in paragraph 30 not later than one year after this Convention enters into force for it, and complete it not later than five years after entry into force of this Convention.

Detailed plans for destruction

32. Not less than 180 days before the destruction of a chemical weapons production facility starts, a State Party shall provide to the Technical Secretariat the detailed plans for destruction of the facility, including proposed measures for verification of destruction referred to in paragraph 33 (f), with respect to, inter alia:

(a) Timing of the presence of the inspectors at the facility to be destroyed; and

(b) Procedures for verification of measures to be applied to each item on the declared inventory.

33. The detailed plans for destruction of each chemical weapons production facility shall contain:

(a) Detailed time schedule of the destruction process;

(b) Layout of the facility;

(c) Process flow diagram;

(d) Detailed inventory of equipment, buildings and other items to be destroyed;

(e) Measures to be applied to each item on the inventory;

(f) Proposed measures for verification;

(g) Security/safety measures to be observed during the destruction of the facility; and

(h) Working and living conditions to be provided for inspectors.

34. If a State Party intends to convert temporarily a chemical weapons production facility into a chemical weapons destruction facility, it shall notify the Technical Secretariat not less than 150 days before undertaking any conversion activities. The notification shall:

(a) Specify the name, address, and location of the facility;

(b) Provide a site diagram indicating all structures and areas that will be involved in the destruction of chemical weapons and also identify all structures of the chemical weapons production facility that are to be temporarily converted;

(c) Specify the types of chemical weapons, and the type and quantity of chemical fill to be destroyed;

(d) Specify the destruction method;

(e) Provide a process flow diagram, indicating which portions of the production process and specialized equipment will be converted for the destruction of chemical weapons;

(f) Specify the seals and inspection equipment potentially affected by the conversion, if applicable; and

(g) Provide a schedule identifying: The time allocated to design, temporary conversion of the facility, installation of equipment, equipment check-out, destruction operations, and closure.

35. In relation to the destruction of a facility that was temporarily converted for destruction of chemical weapons, information shall be provided in accordance with paragraphs 32 and 33.

Review of detailed plans

36. On the basis of the detailed plan for destruction and proposed measures for verification submitted by the State Party, and on experience from previous inspections, the Technical Secretariat shall prepare a plan for verifying the destruction of the facility, consulting closely with the State Party. Any differences between the Technical Secretariat and the State Party concerning appropriate measures should be resolved through consultations. Any unresolved matters shall be forwarded to the Executive Council for appropriate action with a view to facilitating the full implementation of this Convention.

37. To ensure that the provisions of Article V and this Part are fulfilled, the combined plans for destruction and verification shall be agreed upon between the Executive Council and the State Party. This agreement should be completed, not less than 60 days before the planned initiation of destruction.

38. Each member of the Executive Council may consult with the Technical Secretariat on any issues regarding the adequacy of the combined plan for destruction and verification. If there are no objections by any member of the Executive Council, the plan shall be put into action.

39. If there are any difficulties, the Executive Council shall enter into consultations with the State Party to reconcile them. If any difficulties remain unresolved they shall be referred to the Conference. The resolution of any differences over methods of destruction shall not delay the execution of other parts of the destruction plan that are acceptable.

40. If agreement is not reached with the Executive Council on aspects of verification, or if the approved verification plan cannot be put into action, verification of destruction shall proceed through continuous monitoring with on-site instruments and physical presence of inspectors.

41. Destruction and verification shall proceed according to the agreed plan. The verification shall not unduly interfere with the destruction process and shall be conducted through the presence of inspectors on-site to witness the destruction.

42. If required verification or destruction actions are not taken as planned, all States Parties shall be so informed.

C. VERIFICATION

Verification of declarations of chemical weapons production facilities through on-site inspection

43. The Technical Secretariat shall conduct an initial inspection of each chemical weapons production facility in the period between 90 and 120 days after this Convention enters into force for the State Party.

44. The purposes of the initial inspection shall be:

(a) To confirm that the production of chemical weapons has ceased and that the facility has been inactivated in accordance with this Convention;

(b) To permit the Technical Secretariat to familiarize itself with the measures that have been taken to cease production of chemical weapons at the facility;

(c) To permit the inspectors to install temporary seals;

(d) To permit the inspectors to confirm the inventory of buildings and specialized equipment;

(e) To obtain information necessary for planning inspection activities at the facility, including use of tamper-indicating seals and other agreed equipment, which shall be installed pursuant to the detailed facility agreement for the facility; and
(f) To conduct preliminary discussions regarding a detailed agreement on inspection procedures at the facility.

45. Inspectors shall employ, as appropriate, agreed seals, markers or other inventory control procedures to facilitate an accurate inventory of the declared items at each chemical weapons production facility.

46. Inspectors shall install such agreed devices as may be necessary to indicate if any resumption of production of chemical weapons occurs or if any declared item is removed. They shall take the necessary precaution not to hinder closure activities by the inspected State Party. Inspectors may return to maintain and verify the integrity of the devices.

47. If, on the basis of the initial inspection, the Director-General believes that additional measures are necessary to inactivate the facility in accordance with this Convention, the Director-General may request, not later than 135 days after this Convention enters into force for a State Party, that such measures be implemented by the inspected State Party not later than 180 days after this Convention enters into force for it. At its discretion, the inspected State Party may satisfy the request. If it does not satisfy the request, the inspected State Party and the Director-General shall consult to resolve the matter.

Systematic verification of chemical weapons production facilities and cessation of their activities

48. The purpose of the systematic verification of a chemical weapons production facility shall be to ensure that any resumption of production of chemical weapons or removal of declared items will be detected at this facility.

49. The detailed facility agreement for each chemical weapons production facility shall specify:

(a) Detailed on-site inspection procedures, which may include:

(i) Visual examinations;

(ii) Checking and servicing of seals and other agreed devices; and

(iii) Obtaining and analysing samples;

(b) Procedures for using tamper-indicating seals and other agreed equipment to prevent the undetected reactivation of the facility, which shall specify:

(i) The type, placement, and arrangements for installation; and

(ii) The maintenance of such seals and equipment; and
(c) Other agreed measures.

50. The seals or other approved equipment provided for in a detailed agreement on inspection measures for that facility shall be placed not later than 240 days after this Convention enters into force for a State Party. Inspectors shall be permitted to visit each chemical weapons production facility for the installation of such seals or equipment.

51. During each calendar year, the Technical Secretariat shall be permitted to conduct up to four inspections of each chemical weapons production facility.

52. The Director-General shall notify the inspected State Party of his decision to inspect or visit a chemical weapons production facility 48 hours before the planned arrival of the inspection team at the facility for systematic inspections or visits. In the case of inspections or visits to resolve urgent problems, this period may be shortened. The Director-General shall specify the purpose of the inspection or visit.

53. Inspectors shall, in accordance with the facility agreements, have unimpeded access to all parts of the chemical weapons production facilities. The items on the declared inventory to be inspected shall be chosen by the inspectors.

54. The guidelines for determining the frequency of systematic on-site inspections shall be considered and approved by the Conference pursuant to Article VIII, paragraph 21 (i). The particular production facility to be inspected shall be chosen by the Technical Secretariat in such a way as to preclude the prediction of precisely when the facility is to be inspected.

Verification of destruction of chemical weapons production facilities

55. The purpose of systematic verification of the destruction of chemical weapons production facilities shall be to confirm that the facility is destroyed in accordance with the obligations under this Convention and that each item on the declared inventory is destroyed in accordance with the agreed detailed plan for destruction.

56. When all items on the declared inventory have been destroyed, the Technical Secretariat shall confirm the declaration of the State Party to that effect. After this confirmation, the Technical Secretariat shall terminate the systematic verification of the chemical weapons production facility and shall promptly remove all devices and monitoring instruments installed by the inspectors.

57. After this confirmation, the State Party shall make the declaration that the facility has been destroyed.

Verification of temporary conversion of a chemical weapons production facility into a chemical weapons destruction facility
58. Not later than 90 days after receiving the initial notification of the intent to convert temporarily a production facility, the inspectors shall have the right to visit the facility to familiarize themselves with the proposed temporary conversion and to study possible inspection measures that will be required during the conversion.

59. Not later than 60 days after such a visit, the Technical Secretariat and the inspected State Party shall conclude a transition agreement containing additional inspection measures for the temporary conversion period. The transition agreement shall specify inspection procedures, including the use of seals, monitoring equipment, and inspections, that will provide confidence that no chemical weapons production takes place during the conversion process. This agreement shall remain in force from the beginning of the temporary conversion activity until the facility begins operation as a chemical weapons destruction facility.

60. The inspected State Party shall not remove or convert any portion of the facility, or remove or modify any seal or other agreed inspection equipment that may have been installed pursuant to this Convention until the transition agreement has been concluded.

61. Once the facility begins operation as a chemical weapons destruction facility, it shall be subject to the provisions of Part IV (A) of this Annex applicable to chemical weapons destruction facilities. Arrangements for the pre-operation period shall be governed by the transition agreement.

62. During destruction operations the inspectors shall have access to all portions of the temporarily converted chemical weapons production facilities, including those that are not directly involved with the destruction of chemical weapons.

63. Before the commencement of work at the facility to convert it temporarily for chemical weapons destruction purposes and after the facility has ceased to function as a facility for chemical weapons destruction, the facility shall be subject to the provisions of this Part applicable to chemical weapons production facilities.

D. CONVERSION OF CHEMICAL WEAPONS PRODUCTION FACILITIES TO PURPOSES NOT PROHIBITED UNDER THIS CONVENTION

Procedures for requesting conversion

64. A request to use a chemical weapons production facility for purposes not prohibited under this Convention may be made for any facility that a State Party is already using for such purposes before this Convention enters into force for it, or that it plans to use for such purposes.

65. For a chemical weapons production facility that is being used for purposes not prohibited under this Convention when this Convention enters into force for the State Party, the request shall be submitted to the Director-General not later than 30 days after this Convention enters into force for the State Party. The request shall contain, in addition to data submitted in accordance with paragraph 1 (h) (iii), the following information:

(a) A detailed justification for the request;

(b) A general facility conversion plan that specifies:

(i) The nature of the activity to be conducted at the facility;

(ii) If the planned activity involves production, processing, or consumption of chemicals: the name of each of the chemicals, the flow diagram of the facility, and the quantities planned to be produced, processed, or consumed annually;

(iii) Which buildings or structures are proposed to be used and what modifications are proposed, if any;

(iv) Which buildings or structures have been destroyed or are proposed to be destroyed and the plans for destruction;

(v) What equipment is to be used in the facility;

(vi) What equipment has been removed and destroyed and what equipment is proposed to be removed and destroyed and the plans for its destruction;

(vii) The proposed schedule for conversion, if applicable; and

(viii) The nature of the activity of each other facility operating at the site; and

(c) A detailed explanation of how measures set forth in subparagraph (b), as well as any other measures proposed by the State Party, will ensure the prevention of standby chemical weapons production capability at the facility.

66. For a chemical weapons production facility that is not being used for purposes not prohibited under this Convention when this Convention enters into force for the State Party, the request shall be submitted to the Director-General not later than 30 days after the decision to convert, but in no case later than four years after this Convention enters into force for the State Party. The request shall contain the following information:

(a) A detailed justification for the request, including its economic needs;

(b) A general facility conversion plan that specifies:

(i) The nature of the activity planned to be conducted at the facility;

(ii) If the planned activity involves production, processing, or consumption of chemicals: the name of each of the chemicals, the flow diagram of the facility, and the quantities planned to be produced, processed, or consumed annually;

(iii) Which buildings or structures are proposed to be retained and what modifications are proposed, if any;

(iv) Which buildings or structures have been destroyed or are proposed to be destroyed and the plans for destruction;

(v) What equipment is proposed for use in the facility;

(vi) What equipment is proposed to be removed and destroyed and the plans for its destruction;

(vii) The proposed schedule for conversion; and

(viii) The nature of the activity of each other facility operating at the site; and

(c) A detailed explanation of how the measures set forth in subparagraph (b), as well as any other measures proposed by the State Party, will ensure the prevention of standby chemical weapons production capability at the facility.

67. The State Party may propose in its request any other measures it deems appropriate to build confidence.

Actions pending a decision

68. Pending a decision of the Conference, a State Party may continue to use for purposes not prohibited under this Convention a facility that was being used for such purposes before this Convention enters into force for it, but only if the State Party certifies in its request that no specialized equipment and no specialized buildings are being used and that the specialized equipment and specialized buildings have been rendered inactive using the methods specified in paragraph 13.

69. If the facility, for which the request was made, was not being used for purposes not prohibited under this Convention before this Convention enters into force for the State Party, or if the certification required in paragraph 68 is not made, the State Party shall cease immediately all activity pursuant to Article V, paragraph 4. The State Party shall close the facility in accordance with paragraph 13 not later than 90 days after this Convention enters into force for it.

Conditions for conversion

70. As a condition for conversion of a chemical weapons production facility for purposes not prohibited under this Convention, all specialized equipment at the facility must be destroyed and all special features of buildings and structures that distinguish them from buildings and structures normally used for purposes not prohibited under this Convention and not involving Schedule 1 chemicals must be eliminated.

71. A converted facility shall not be used:

(a) For any activity involving production, processing, or consumption of a Schedule 1 chemical or a Schedule 2 chemical; or

(b) For the production of any highly toxic chemical, including any highly toxic organophosphorus chemical, or for any other activity that would require special equipment for handling highly toxic or highly corrosive chemicals, unless the Executive Council decides that such production or activity would pose no risk to the object and purpose of this Convention, taking into account criteria for toxicity, corrosiveness and, if applicable, other technical factors, to be considered and approved by the Conference pursuant to Article VIII, paragraph 21 (i).

72. Conversion of a chemical weapons production facility shall be completed not later than six years after entry into force of this Convention.

Decisions by the Executive Council and the Conference

73. Not later than 90 days after receipt of the request by the Director-General, an initial inspection of the facility shall be conducted by the Technical Secretariat. The purpose of this inspection shall be to determine the accuracy of the information provided in the request, to obtain information on the technical characteristics of the proposed converted facility, and to assess the conditions under which use for purposes not prohibited under this Convention may be permitted. The Director-General shall promptly submit a report to the Executive Council, the Conference, and all States Parties containing his recommendations on the measures necessary to convert the facility to purposes not prohibited under this Convention and to provide assurance that the converted facility will be used only for purposes not prohibited under this Convention.

74. If the facility has been used for purposes not prohibited under this Convention before this Convention enters into force for the State Party, and is continuing to be in operation, but the measures required to be certified under paragraph 68 have not been taken, the Director-General shall immediately inform the Executive Council, which may require implementation of measures it deems appropriate, inter alia, shut-down of the facility and removal of specialized equipment and modification of buildings or structures. The Executive Council shall stipulate the deadline for implementation of these measures and shall suspend consideration of the request pending their satisfactory completion. The facility shall be inspected promptly after the expiration of the deadline to determine whether the measures have been implemented. If not, the State Party shall be required to shut down completely all facility operations.

75. As soon as possible after receiving the report of the Director-General, the Conference, upon recommendation of the Executive Council, shall decide, taking into account the report and any views expressed by States Parties, whether to approve the request, and shall establish the conditions upon which approval is contingent. If any State Party objects to approval of the request and the associated conditions, consultations shall be undertaken among interested States Parties for up to 90 days to seek a mutually acceptable solution. A decision on the request and associated conditions, along with any proposed modifications thereto, shall be taken, as a matter of substance, as soon as possible after the end of the consultation period.

76. If the request is approved, a facility agreement shall be completed not later than 90 days after such a decision is taken. The facility agreement shall contain the conditions under which the conversion and use of the facility is permitted, including measures for verification. Conversion shall not begin before the facility agreement is concluded.

Detailed plans for conversion

77. Not less than 180 days before conversion of a chemical weapons production facility is planned to begin, the State Party shall provide the Technical Secretariat with the detailed plans for conversion of the facility, including proposed measures for verification of conversion, with respect to, inter alia:

(a) Timing of the presence of the inspectors at the facility to be converted; and

(b) Procedures for verification of measures to be applied to each item on the declared inventory.

78. The detailed plan for conversion of each chemical weapons production facility shall contain:

(a) Detailed time schedule of the conversion process;

(b) Layout of the facility before and after conversion;

(c) Process flow diagram of the facility before, and as appropriate, after the conversion;

(d) Detailed inventory of equipment, buildings and structures and other items to be destroyed and of the buildings and structures to be modified;

(e) Measures to be applied to each item on the inventory, if any;

(f) Proposed measures for verification;

(g) Security/safety measures to be observed during the conversion of the facility; and

(h) Working and living conditions to be provided for inspectors.

Review of detailed plans

79. On the basis of the detailed plan for conversion and proposed measures for verification submitted by the State Party, and on experience from previous inspections, the Technical Secretariat shall prepare a plan for verifying the conversion of the facility, consulting closely with the State Party. Any differences between the Technical Secretariat and the State Party concerning appropriate measures shall be resolved through consultations. Any unresolved matters shall be forwarded to the Executive Council for appropriate action with a view to facilitate the full implementation of this Convention.

80. To ensure that the provisions of Article V and this Part are fulfilled, the combined plans for conversion and verification shall be agreed upon between the Executive Council and the State Party. This agreement shall be completed not less than 60 days before conversion is planned to begin.

81. Each member of the Executive Council may consult with the Technical Secretariat on any issue regarding the adequacy of the combined plan for conversion and verification. If there are no objections by any member of the Executive Council, the plan shall be put into action.

82. If there are any difficulties, the Executive Council should enter into consultations with the State Party to reconcile them. If any difficulties remain unresolved, they should be referred to the Conference. The resolution of any differences over methods of conversion should not delay the execution of other parts of the conversion plan that are acceptable.

83. If agreement is not reached with the Executive Council on aspects of verification, or if the approved verification plan cannot be put into action, verification of conversion shall proceed through continuous monitoring with on-site instruments and physical presence of inspectors.

84. Conversion and verification shall proceed according to the agreed plan. The verification shall not unduly interfere with the conversion process and shall be conducted through the presence of inspectors to confirm the conversion.

85. For the 10 years after the Director-General certifies that conversion is complete, the State Party shall provide to inspectors unimpeded access to the facility at any time. The inspectors shall have the right to observe all areas, all activities, and all items of equipment at the facility. The inspectors shall have the right to verify that the activities at the facility are consistent with any conditions established under this Section, by the Executive Council and the Conference. The inspectors shall also have the right, in accordance with provisions of Part II, Section E, of this Annex to receive samples from any area of the facility and to analyse them to verify the absence of Schedule 1 chemicals, their stable by-products and decomposition products and of Schedule 2 chemicals and to verify that the activities at the facility are consistent with any other conditions on chemical activities established under this Section, by the Executive Council and the Conference. The inspectors shall also have the right to managed access, in accordance with Part X, Section C, of this Annex, to the plant site at which the facility is located. During the 10-year period, the State Party shall report annually on the activities at the converted facility. Upon completion of the 10-year period, the Executive Council, taking into account recommendations of the Technical Secretariat, shall decide on the nature of continued verification measures.

86. Costs of verification of the converted facility shall be allocated in accordance with Article V, paragraph 19.