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> 화학무기금지협약 > 협약전문
이행과 검증에 관한 부속서 제4부(1)
제 4 부 (1)
제4조에 따른 화학무기의 폐기와 검증
Ⅰ. 신 고

화학무기

1. 제3조제1항가호(2)에 따른 당사국의 화학무기 신고는 다음사항을 포함한다.
가. 신고된 각 화학물질의 총량
나. 다음 항목에 의해 나타난 각 화학무기 저장시설의 정확한 위치
(1)명 칭
(2)지리적 좌표, 그리고
(3)경계지도와 시설내 엄폐호/저장지역의 위치를 포함한 상세한 부지도면
다. 다음사항을 포함한 각 화학무기 저장시설의 상세한 목록
(1)제2조에 따라 화학무기로 정의된 화학물질
(2)화학무기로 정의된 미충전 탄약, 준탄약, 장치 및 장비
(3)(2)에 명시된 탄약, 탄약구성품, 장치 또는 장치의 운용과 직접적으로 연계사용하기 위해 특별히 고안된 장비
(4)(2)에 명시된 탄약, 탄약구성품, 장치 또는 장비의 운용과 직접적으로 연계사용하기 위해 특별히 고안된 화학물질

2. 제1항다호(1)에 언급된 화학물질의 신고에는 다음 규정을 적용한다.
가. 화학물질은 화학물질 부속서에 규정된 목록에 따라 신고된다.
나. 화학물질 부속서의 목록에 열거되지 아니한 화학물질의 경우, 순수화합물의 독성을 포함하여 그 화학물질을 목록상에 적절히 분류하는데 필요한 정보와 제공된다. 원료물질의 경우에는 주요 최종반응생성물의 독성과 명칭이 제공된다.
다. 화학물질은 현재 통용되는 국제순수 및 응용화학기구 명명법에 따른 화학명, 구조식 및 부여되어 있는 경우 화학색인정보 등록번호에 따라 구분한다. 원료물질의 경우에는 주요 최종반응생성물의 독성과 명칭이 제공된다.
라. 둘 또는 그 이상 화학물질의 혼합물을 포함하는 경우, 각 화학물질을 구분하여 각각의 비율이 제공되며, 그 혼합물은 가장 독성이 강한 화학물질의 범주로 신고된다. 이원화 화학무기의 한 성분이 둘 또는 그 이상 화학물질의 혼합물로 구성되는 경우, 각 화학물질을 구분하여 각각의 비율이 제공된다.
마. 이원화 화학무기는 제16항에서 언급된 화학무기의 범주내에서 관련 최종생성물로 신고된다. 각종 형태의 이원화 화학 탄약 및 장치에 대하여 다음과 같은 보충정보가 제공된다.
(1)독성 최종생성물의 화학명
(2)각 성분의 화학적 조성 및 양
(3)성분들간의 실제 중량 비율
(4)구성성분중 핵심성분
(5)핵심성분으로부터 100% 수율 가정하에 양론적 방법으로 계산된 독성 최종 생성물의 계획량. 특정 독성 최종생성물을 위한 핵심성분의 신고된 양(톤으로 표시)은 100% 수율 가정하에 양론적 방법으로 계산된 이러한 독성 최종 생성물의 양(톤으로 표시)과 동일한 것으로 판단함.
바. 다성분 화학무기의 경우, 신고는 이원화 화학무기의 경우에 준한다.
사. 각 화학물질에 대하여 저장형태 즉 탄약, 탄약구성품, 장치, 장비 또는 대량 용기 및 기타 용기가 신고된다. 각 저장형태에 대하여 다음 사항이 기재 된다.
(1)종 류
(2)크기 또는 구경
(3)품목수, 그리고
(4)품목당 화학물질의 명목 충전중량
아. 각 화학물질에 대하여, 저장시설에 있는 총중량이 신고된다.
자. 또한 대량으로 저장된 화학물질의 경우, 알려져 있다면 백분율 순도가 신고된다.

3. 제1항 다호(2)에서 언급된 각종 형태의 미충전 탄약, 탄약구성품, 장치 또는 장비의 경우, 정보는 다음 사항을 포함한다.
가. 품목수
나. 품목당 명목 충전용적
다. 화학물질 충전계획량

제3조제1항가호(3)에 따른 화학무기 신고

4. 제3조제1항가호(3)에 따른 화학무기의 신고는 상기 제1항 내지 제3항에서 명시된 모든 정보를 포함한다. 신고가 이루어지도록 보장하기 위하여 다른 당사국과 함께 적절한 준비를 마련하는 것은 자기나라 영토에 화학무기가 위치하고 있는 당사국의 책임이다. 자기나라 영토에 화학무기가 위치하고 있는 당사국이 이 항의 의무를 이행할 수 없는 경우, 당사국은 그 이유를 설명한다.

과거 인도 및 인수 화학무기 신고

5. 1946년 1월 1일 이후 화학무기를 인도 또는 인수한 당사국은, 연간 대량용기와/또는 탄약형태로 인도 또는 인수한 화학물질의 양이 1톤을 초과한 경우, 제3조 제1항가호(4)에 따라 그 인도 또는 인수를 신고한다. 이러한 제1항 및 제2항에 명시된 목록 양식에 따라서 이루어진다. 이러한 신고는 또한 공급 및 수령국가, 인도 도는 인수날짜 및 인도된 품목의 가능한 한 정확한 현재위치등을 표기한다. 1946년 1월 1일과 1970년 1월 1일 사이의 화학무기 인도 또는 인수에 관해 모든 구체적 자료가 입수불가능한 경우 당사국은 현재 입수가능한 모든 정보를 신고하고 완전한 신고서를 제출할 수 없는 이유에 대해 설명을 제공한다.

화학무기 폐기에 관한 종합계획서 제출

6. 제3조제1항가호(5)에 따라 제출되는 화학무기 폐기에 대한 종합계획서는 당사국의 전반적인 국내 화학무기 폐기프로그램의 개요와 이 협약에 포함된 폐기요건을 이행하기 위한 당사국의 노력에 관한 정보를 제공한다. 계획서는 다음을 명시한다.
가. 각각의 기존 화학무기 폐기시설과 가능한 경우 각각의 계획된 화학무기 폐기시설에서 각 연도별 폐기기간동안 폐기하도록 계획된 화학무기의 종류와 근사량을 제시하는 종합 폐기계획
나. 폐기기간동안 운영될 기존 또는 계획된 화학무기 폐기시설의 수
다. 각각의 기존 또는 계획된 화학무기 폐기시설에 대해서는
(1)명칭 및 위치, 그리고
(2)폐기될 화학무기의 종류 및 근사량과 충전 화학물질의 종류 (예 : 신경작용제 또는 수포작용제) 및 근사량
라. 페기시설 운용 요원의 훈련 계획과 프로그램
마. 폐기시설이 충족해야 할 국내안전 및 배기기준
바. 화학무기 폐기를 위한 새로운 방법의 개발과 기존방법의 개선에 관한 정보
사. 화학무기 폐기의 추정경비, 그리고
아. 국내 폐기 프로그램에 부정적 영향을 미칠 수 있는 모든 사항

Ⅱ. 저장시설의 보안조치 및 저장시설 준비

7. 화학무기 신고서를 제출할 때까지는 당사국은 저장시설의 보안을 위하여 적절하다고 판단하는 조치를 취하고, 폐기를 위하여 반출되는 경우를 제외하고는 시설밖으로 화학무기의 어떠한 이동도 금지한다.

8. 당사국은 저장시설내 화학무기가 제37항 내지 제49항에 따른 검증을 즉각 받을 수 있도록 정돈한다.

9. 폐기를 위한 반출이외에 저장시설로부터 화학무기의 이동이 폐쇄된 기간중, 당사국은 화학무기의 표준정비, 안전감시 및 보안활동과 화학무기폐기 준비를 포함하여 시설에서의 표준정비 활동을 계속할 수 있다.

10. 화학무기의 정비활동에 다음 사항은 포함되지 아니한다.
가. 작용제 또는 탄체의 교환
나. 탄약 도는 그 부품 또는 성분의 본래 특성의 개조

11. 모든 정비 활동은 기술사무국에 의해 감시된다.

Ⅲ. 폐 기

화학무기 폐기를 위한 원칙 및 방법

12. "화학무기의 폐기"라 함은 화학물질을 근본적으로 비가역적인 방법에 의하여 화학무기 생산에 부적합한 형태로 전환시키는 과정을 말하며, 이는 비가역적인 방법으로 탄약이나 그 밖의 장치를 그대로 사용할 수 없게 한다.

13. 각 당사국은 화학무기를 폐기할 방법을 결정한다. 그러나 수중투하․매립 또는 노천소각의 처리과정은 사용될 수 없다. 당사국은 적절히 설계되고 장비를 갖춘 특정시설에서만 화학무기를 폐기한다.

14. 각 당사국은 화학무기 폐기시설이 화학무기 폐기를 보장하는 방식으로 건설되어 가동되도록 하고 또한 폐기과정이 이 협약의 규정에 따라 검증될 수 있도록 보장한다.

폐기 순서

15. 화학무기 폐기순서는 체계적 현장검증에 관한 의무를 포함하여, 제1조 및 그 밖의 조항에 명시된 의무를 기초로 한다. 폐기순서는 폐기기간동안의 지속적 보안, 폐기 초기단계에서의 신뢰구축, 화학무기 폐기과정에서의 점진적인 경험 습득 및 비축무기의 실제구성 및 화학무기 폐기를 위해 선정된 방법과 관계없이 적용가능성 등 당사국의 이해를 고려한다. 폐기순서는 평준화 원칙을 기초로 한다.

16. 폐기의 목적상 각 당사국이 신고한 화학무기는 세가지 범주로 구분된다.
제1범주 : 목록 1 화확물질에 기초한 화학무기와 그 부품 및 구성성분
제2범주 : 그밖의 모든 화학물질에 기초한 화학무기와 그 부품 및 구성성분
제3범주 : 미충전 탄약 및 장치와 화학무기의 운용과 직접적으로 연계 사용하기 위해 특수하게 고안된 장비

17. 당사국은
가. 이 협약이 자기나라에 대하여 발효한 후 2년이내에 제1범주 화학무기를 폐기하기 시작하여 이 협약 발효후 10년이내에 폐기를 완료한다. 당사국은 다음의 폐기최종시한에 따라 화학무기를 폐기한다.
(1)제1단계 : 이 협약 발효후 2년이내에, 최초의 폐기시설 시험을 완료한다. 제1범주 화학무기의 1%이상이 이 협약 발효후 3년이내에 폐기 된다.
(2)제2단계 : 제1범주 화학무기의 20%이상이 이 협약 발효후 5년이내에 폐기된다.
(3)제3단계 : 제1범주 화학무기의 45%이상이 이 협약 발효후 7년이내에 폐기된다.
(4)제4단계 : 모든 제1범주 화학무기는 이 협약 발효후 10년 이내에 폐기된다.
나. 이 협약이 자기나라에 대하여 발효한 후 1년 이내에 제2범주 화학무기를 폐기하기 시작하여 이 협약 발효후 5년이내에 폐기를 완료한다. 그러한 무기들에 대한 비교요소는 제2범주 내의 화학물질의 중량이다. 그리고
다. 이 협약이 자기나라에 대하여 발효한 후 1년이내에 제3범주 화학무기를 폐기하기 시작하여 이 협약 발효후 5년이내에 폐기를 완료한다. 제3범주 화학무기는 폐기기간동안 매년 폐기량을 동일하게 증가시켜 폐기한다. 미충전 탄약 및 장치에 대한 비교요소는 명목 충전용적(㎥)으로, 장비의 경우에는 품목수로 표시된다.

18. 이원화 화학무기의 폐기에는 다음 사항이 적용된다.
가. 폐기순서 목적상, 특정의 독성 최종생성물을 위한 핵심성분의 신고된 양(톤으로 표시)은 100%수율 가정하에 양론적 방법으로 계산된 이러한 독성 최종 생성물의 양(톤으로 표시)과 동일한 것으로 간주한다.
나. 주어진 양의 핵심성분에 대한 폐기요구는 해당 이원화 화학탄약 및 장치유형에 들어있는 성분들의 실제 중량비로부터 계산된 그에 상응하는 양의 다른 성분에 대한 폐기요구를 수반한다.
다. 성분간 실제 중량비를 근거로 하여 필요이상으로 다른 성분이 많이 신고된 경우, 그 초과분은 폐기 개시후 첫 2년에 걸쳐 폐기된다.
라. 폐기가 계속되고 있는 매년 말에 당사국은 해당 이원화 화학탄약 및 장치유형에 들어있는 성분들의 실제중량비를 근거로 결정된 양 만큼의 다른 신고된 성분을 보유할 수 있다.

19. 다성분 화학무기의 경우 폐기순서는 이원화 화학무기의 폐기순서에 준한다.

중간 폐기시한의 수정

20. 집행이사회는 특히 제15항 내지 제19항에 규정된 폐기순서와의 일치 여부를 평가하기 위하여 제3조제1항가호(5) 및 제6항에 따라 제출된 화학무기 폐기에 관한 종합계획을 검토한다. 집행이사회는 계획의 일치를 위하여 폐기계획이 일치하지 않는 어떠한 당사국과도 협의한다.

21. 통제 불가능한 예외적 상황때문에, 당사국이 제1범주 화학무기의 폐기순서의 제1단계․제2단계 또는 제3단계에서 규정한 폐기수준을 달성할 수 없다고 판단하는 경우 당사국은 그러한 폐기수준의 수정을 제안할 수 있다. 그러한 제안은 이 협약이 발효한 후 120일 이내에 이루어져야 하며, 그 제안 이유에 대한 상세한 설명을 포함한다.

22. 각 당사국은 제21항에 따라 수정된 바와 같이 제17항가호에 규정된 폐기시한에 따른 제1범주 화학무기의 폐기를 보장하기 위해 필요한 모든 조치를 취한다. 그러나 당사국이 중간폐기 시한까지 요구되는 백분율의 양만큼 제1범주 화학무기의 폐기를 보장할 수 없다고 판단하는 경우 당사국은 최종시한을 지켜야 하는 의무의 연장승인을 총회에 건의하도록 집행이사회에 요청할 수 있다. 그러한 요청은 중간폐기시한 180일 이전까지 이루어져야 하며, 또한 요청이유에 대한 상세한 설명과 차기중간 폐기시한을 지켜야 하는 당사국의 의무를 이행할 수 있다는 것을 보장하는 당사국의 계획을 포함한다.

23. 연장이 승인되는 경우, 당사국은 여전히 차기 폐기시한까지 누적된 폐기 요구사항을 충족시켜야 하는 의무를 진다. Ⅲ에 따라 승인된 연장은, 이 협약이 발효한 후 10년 이내에 모든 제1범주 화학무기를 폐기하여야 하는 당사국의 의무를 어떠한 형태로든 수정하여서는 아니된다.

폐기완료 시한의 연장

24. 당사국이 이 협약 발효후 10년이내에 모든 제1범주 화학무기의 폐기를 보장할 수 없다고 판단하는 경우, 당사국은 집행이사회에 그러한 화학무기의 폐기완료 시한의 연장을 요청할 수 있다. 이 요청은 이 협약 발효후 9년이내에 이루어져야 한다.

25. 이 요청은 다음 사항을 포함한다.
가. 연장요청 기간
나. 연장요청의 이유에 대한 상세한 설명, 그리고
다. 연장요청 기간과 원래의 10년폐기기간중 남은 기간동안의 폐기에 관한 세부 계획

26. 요청에 대한 결정은 집행이사회의 권고에 따라 차기회기 총회에서 한다. 어떠한 연장도 최소한으로 필요한 기간으로 하나 어떠한 경우에도 당사국이 모든 화학무기의 폐기를 완료하는 최종시한이 이 협약 발효후 15년을 초과해서는 아니된다. 집행이사회는 폐기계획상의 문제들을 극복하기 위하여 당사국이 취해야 하는 특정조치 뿐만아니라 필요하다고 판단되는 특정검증조치를 포함하여 연장승인 조건들을 설정한다. 연장기간중의 검증경비는 제4조제16항에 따라 할당된다.

27. 연장이 승인된 경우, 당사국은 이에 따른 모든 최종시한을 지키기 위한 적절한 조치를 취한다.

28. 당사국은 모든 제1범주 화학무기가 폐기될 때까지 제29항에 따른 폐기에 관한 세부 연간계획서와 제36항에 따른 제1범주 화학무기의 폐기에 관한 연간보고서를 계속 제출한다. 또한 연장기간중 매 90일이 종료되기 전까지 당사국은 집행이사회에 자기나라의 폐기활동에 관하여 보고한다. 집행이사회는 폐기완료를 위한 진척사항을 검토하고 이 사항을 기록하기 위한 필요한 조치를 취한다. 집행이사회는 요청이 있으면 연장기간 동안의 폐기활동과 관련된 모든 정보를 당사국에 제공한다.

폐기에 관한 세부 연간계획서

29. 폐기에 관한 세부연간계획서는 제4조제7항가호에 따라 매년 폐기기간 개시 60 일 이전까지 기술사무국에 제출되며, 다음 사항을 명시한다.
가. 각 폐기시설에서 폐기될 화학무기의 특정종류별 양과 특정종류별 폐기종료 일자 일체
나. 각 화학무기 폐기시설에 대한 세부 부지도면과 기 제출한 도면에 대한 변경사항, 그리고
다. 시설의 설계, 건축 또는 개조, 장비의 설치, 장비검사 및 운용요원훈련, 각각 특정종류의 화학무기에 대한 폐기작업에 소요되는 기간과 비활동 예정기간을 밝힐 수 있는 각 화학무기 폐기시설의 활동에 관한 차기년도 세부시간계획

30. 당사국은 기술사무국이 폐기시설에서 사용하기 위한 예비사찰 절차를 개발할 수 있도록 도와주기 위하여 각 화학무기 폐기시설에 대한 상세한 시설정보를 제공한다.

31. 각 폐기시설에 대한 상세한 시설정보는 다음 정보를 포함한다.
가. 명칭, 주소 및 위치
나. 주석을 단 세부 시설도면
다. 시설설계도, 공정도와 배관 및 기기 설계도
라. 탄약, 장치 및 용기로부터 충전화학물질의 제거, 배출된 충전 화학물질의 일시적 저장, 화학작용제의 폐기 그리고 탄약, 장치 및 용기의 폐기를 위해 요구되는 설계도와 기기규격서등을 포함한 장비에 대한 상세한 기술적 설명
마. 물질유동속도, 온도와 압력 및 설계 폐기효율등을 포함한 폐기공정에 대한 상세한 기술적 설명
바. 각각의 특정 종류 화학무기에 대한 설계상 능력
사. 폐기산물 및 폐기물의 최종처리 방법에 대한 상세한 설명
아. 이 협약에 따른 사찰촉진 조치에 대한 상세한 기술적 설명
자. 부지 및 시설도면과 폐기시설에서 폐기될 특정 종류별 화학무기 저장 능력에 관한 정보등을 포함하여 화학무기를 폐기시설에 직접 제공하는데 사용될 폐기시설내의 일시 보관지역에 대한 상세한 설명
차. 폐기시설에서 실시하고 있는 안전 및 의료조치에 대한 상세한 설명
카. 사찰관들을 위한 숙소 및 작업장소에 대한 상세한 설명, 그리고
타. 국제적 검증을 위해 제안된 조치

32. 당사국은 각 화학무기 폐기시설에 대하여 설비가동 지침서, 안전 및 의료계획, 실험실 운영과 품질보증 및 관리지침서와 발급받은 환경허가서등을 제공한다. 다만, 이미 제공된 자료는 포함되지 아니한다.

33. 당사국은 폐기시설에서의 사찰활동에 영향을 미칠 수 있는 사태발생시 기술사무국에 즉각 통고한다.

34. 제30항 내지 제32항에 명시된 정보의 제출시한은 제8조제21항자호에 따라 총회가 검토하고 승인한다.

35. 각 폐기시설에 대한 상세한 시설정보 검토후, 기술사무국은 필요한 경우 화학 무기 폐기시설이 화학무기 폐기를 위해 설계되었음을 보장하고, 검증조치의 적용방법에 관해 보다 진전된 계획을 세울 수 있도록 하며 검증조치의 적용이 적절한 시설가동과 양립하고 시설가동이 적절한 검증을 허용함을 보장하기 위하여 관계당사국과 협의한다.

폐기에 관한 연간보고서

36. 화학무기의 폐기계획의 이행에 관한 정보는 매년 폐기기간 종료후 60일이내에 제4조제7항나호에 따라 기술사무국에 제출되며, 각 폐기시설에서 전년도에 폐기된 화학무기의 실제량을 명시한다. 필요시 폐기목표량을 채우지 못한 사유가 명기된다.

Ⅳ. 검 증

현장사찰을 통한 화학무기 신고 검증

37. 화학무기 신고의 검증 목적은 현장사찰을 통하여 제3조에 따라 시행된 관련 신고의 정확성을 확인하기 위한 것이다.

38. 사찰관은 신고서가 제출된 후 즉시 이 검증을 신속히 수행한다. 사찰관은 특히 화학물질의 양 및 명칭, 탄약, 장치 및 그 밖의 장비의 종류와 수량을 검증한다.

39. 사찰관은 각 저장시설에 있는 화학무기의 정확한 재고내역 조사를 용이하게 하기 위하여 적절하다면, 합의된 봉인․표식 또는 기타 재고 통제절차를 사용한다.

40. 재고내역조사가 진행됨에 따라, 사찰관은 저장물이 반출되었는지를 명확히 표시하고, 재고내역조사동안 저장시설의 안전함을 보장하기 위하여 필요한 합의된 봉인을 설치한다. 재고내역조사 완료 후 그 봉인은 달리 합의하지 아니하는 한 제거한다.

저장시설의 체계적 검증

41. 저장시설의 체계적 검증목적은 그 시설로부터 탐지되지 아니한 어떠한 화학무기도 반출되지 않도록 보장하기 위한 것이다.

42. 체계적인 검증은 화학무기신고서가 제출된 후 가능한 조속히 시작되며, 모든 화학무기가 저장시설로부터 제거될 때까지 계속된다. 체계적인 검증은 시설협정 따라 현장사찰과 현장설치 기기에 의한 감시를 병행하여 실시한다.

43. 모든 화학무기가 저장시설로부터 제거되었을 때, 기술사무국은 그러한 취지의 당사국 신고를 확인한다. 이러한 확인 후 기술사무국은 저장시설에 대한 체계적 검증을 종료하고, 사찰관이 설치한 감시기기를 신속히 제거한다.

사찰 및 방문

44. 기술사무국은 특정사찰대상 저장시설을 그 시설이 정확히 언제 사찰을 받게 될지 예측할 수 없는 방식으로 선택한다. 체계적 현장사찰의 빈도를 견정하는 지침은 제8조제21항자호에 따라 총회가 검토하고 승인한 권고를 고려하여 기술사무국이 작성한다.

45. 기술사무국은 체계적 사찰이나 방문을 위해 사찰단이 시설에 도착할 예정시각 48시간 이전에 저장시설 사찰이나 방문 결정을 피사찰당사국에 통고한다. 긴급한 문제의 해결을 위한 사찰이나 방문의 경우, 통고시간은 단축될 수 있다. 기술사무국은 사찰이나 방문의 목적을 명시한다.

46. 피사찰당사국은 사찰관의 도착에 필요한 준비를 하며 입국지점에서부터 저장 시설까지의 사찰관의 신속한 수송을 보장한다. 시설협정에 사찰관을 위한 행정 편의를 명시한다.

47. 사찰단이 사찰을 수행하기 위하여 화학무기 저장시설에 도착하면, 피사찰당사국은 사찰단에 시설과 관련된 다음의 자료를 제공한다.
가. 저장건물 및 저장장소의 수
나. 각 저장건물과 저장장소에 대해서 부지도면상에 나타난 유형 및 고유 식별번호 또는 명칭, 그리고
다. 시설내 각 저장건물과 저장장소에 대해서는 특정 종류별 화학무기의 품목수와, 이원화탄약의 부분이 아닌 용기에 대해서는 각 용기내 충전된 화학무기의 실제량

48. 가용한 시간내에 재고내역 조사를 수행하는데 있어서 사찰관은 다음의 권리를 가진다.
가. 다음의 사찰기술중 어느 것이라도 사용할 권리
(1)시설에 저장도니 모든 화학무기에 대한 재고내역 조사
(2)사찰관이 선택한 시설내 특정 건물이나 장소에 저장된 모든 화학무기에 대한 재고내역 조사, 또는
(3)사찰관이 선택한 시설에 저장된 하나 또는 그 이상의 특정 종류의 모든 화학무기에 대한 재고내역 조사, 그리고
나. 합의된 기록과 재고내역이 조사된 모든 품목을 대조할 권리

49. 사찰관은 시설협정에 따라 다음과 같이 한다.
가. 모든 탄약, 장비, 대량용기 또는 그 밖의 용기를 포함하여 저장시설의 모든 부분에 방해받지 않고 접근할 수 있다. 사찰활동을 수행하는 동안 사찰관은 시설에서의 안전수칙을 준수한다. 사찰대상 품목은 사찰관이 선택한다. 그리고
나. 각 화학무기 저장시설에 대한 최초 및 후속사찰중 시료가 채취될 탄약장치 및 용기를 지정하고, 그러한 탄약, 장치 및 용기에 꼬리표의 제거 또는 변조 기도 등을 표시할 수 잇는 독특한 꼬리표를 부착할 권리를 가진다. 시료는 상응하는 폐기계획에 따라 채취가 실제적으로 가능한 한 조속히 화학무기 저장 시설 또는 화학무기 폐기시설에서 꼬리표가 부착된 품목으로부터 채취되며 어떠한 경우에도, 폐기작업 종료시점을 넘어서는 아니된다.

화학무기 폐기의 체계적 검증

50. 화학무기 폐기의 검증 목적은 다음과 같다.
가. 저장된 폐기대상 화학무기의 실체 및 양에 대한 확안, 그리고
나. 이들 저장물의 폐기 확인

51. 이 협약 발효후 처음 390일동안 화학무기의 폐기작업은 잠정검증약정에 의하여 규율된다. 잠정시설협정, 현장사찰 및 현장설치 기기에 의한 감시를 통한 검정규정과 약정적용 시간계획등을 포함하는 그러한 잠정약정이 기구와 피사찰당사국 사이에 합의된다. 이들 약정은 이 협약이 그 당사국에 대하여 발효한 후 60일 이내에 기술사무국의 권고를 고려하여 집행이사회의 승인을 받으며, 이 권고는 제31항에 따라 제공된 상세한 시설정보에 대한 평가와 시설방문을 기초로한다. 집행이사회는 제1차회의에서 제8조제21항자호에 따라 총회가 검토하고 승인하는 권고를 기초로 하여 그러한 잠정검증약정에 대한 지침을 마련한다. 잠정 약정은 전 잠정기간을 통하여 제50항에 규정된 목적에 따라 화학무기의 폐기를 검증하고, 진행중인 폐기활동을 방해하지 않도록 계획된다.

52. 제53항 내지 제61항의 규정은 이 협약 발효후 390일 이후에 시작되는 화학무기 폐기작업에 적용된다.

53. 이 협약과 상세한 폐기시설 정보에 기초하여 그리고 경우에 따라 과거의 사찰경험에 비추어 기술사무국은 각 폐기시설에서의 화학무기의 폐기사찰계획 초안을 작성한다. 이 계획은 이 협약에 따른 시설에서의 폐기작업개시 270일 이전까지 피사찰당사국에 논평을 위해 작성완료되어 제공된다. 기술사무국과 피사찰당사국 사이의 어떠한 이견도 협의를 통하여 해결된다. 어떠한 미해결 문제도 이 협약의 완전한 이행을 용이하게 하기 위하여 적절한 조치를 취하도록 집행이사회에 제출된다.

54. 기술사무국은 이 협약에 따른 각 시설에서의 폐기작업개시 240일 이전까지 그 시설을 숙지하고, 사찰계획의 타당성 여부를 평가하기 위해 피사찰당사국의 각 화학무기 폐기시설에 대한 최초방문을 실시한다.

55. 화학무기 폐기작업이 이미 시작된 기존 시설의 경우, 피사찰당사국은 기술사무국이 최초방문을 하기 전 그 시설에 대하여 제독을 할 필요가 없다. 방문기간은 5일을 초과하지 아니하며, 방문인원은 15명을 초과하지 아니한다.

56. 기술사무국의 적절한 권고와 함께 합의된 세부 검증계획은 검토를 위하여 집행이사회에 제출된다. 집행이사회는 이 협약의 검증목표와 의무에 따라 계획을 승인하기 위하여 검토한다. 집행이사회는 또한 폐기에 대한 검증계획이 검증목표와 부합되고, 효율적이며 실제적인지 여부를 확인하여야 한다. 이 검토는 폐기기간 개시 180일 이전까지 완료되어야 한다.

57. 집행이사횐회의 각 회원은 검증계획의 타당성에 관한 모든 문제를 기술사무국과 협의할 수 있다. 집행이사회의 어떠한 회원의 반대도 없는 경우, 그 계획은 시행된다.

58. 어떠한 어려움이 있는 경우, 집행이사회는 그 해결을 위해 당사국과 협의한다. 어려움이 해결되지 아니한 경우, 이는 총회에 회부된다.

59. 화학무기 폐기시설에 대한 세부시설협정은 폐기시설의 특성과 가동 방법을 고려하여 다음사항을 명시한다.
가. 세부현장사찰 절차, 그리고
나. 현장설치기기에 의한 계속적 감시와 사찰관의 입회를 통한 검증규정

60. 사찰관은 폐기시설에서 이 협약에 따른 폐기개시 60일이전까지 각 화학무기 폐기시설에의 접근이 허용된다. 그러한 접근은 시설에 대한 최종적인 공학적 검토 목적뿐만 아니라, 사찰장비의 설치를 감독하고, 장비를 검사하며 작동을 시험하기 위한 것이다. 화학무기 폐기작업이 이미 시작된 기존 시설의 경우, 폐기 작업은 사찰장비의 설치와 시험을 위해 60일을 초과하지 아니하는 범위내에서 필요한 최소한의 기간동안 중단한다. 시험과 검토결과에 따라 당사국과 기술사무국은 시설에 대한 세부시설협정의 추가 또는 개정에 합의할 수 있다.

61. 화학무기 저장시설로부터 폐기시설로 매번 화학무기를 선적하여 출발하기 4시간 이전까지 피사찰당사국은 그 화학무기 폐기시설에 있는 사찰단장에게 서면으로 통고한다. 이 통고에는 저장시설의 명칭, 출발 및 도착예정시각, 수송될 화학무기의 특정 종류 및 양, 꼬리표가 부착된 품목의 이동여부 및 수송방법이 명시된다. 이러한 통고는 2회이상의 선적에 대한 통고를 포함할 수 있다. 사찰단장은 이러한 정보의 어떠한 변경에 대해서도 즉시 서면으로 통고받는다.

화학무기 폐기시설내 화학무기 저장시설

62. 사찰관은 화학무기의 폐기시설 도착여부와 그 정장여부를 검증한다. 사찰관은 화학무기 폐기이전에 시설안전수칙과 부합하는 합의된 절차를 이용하여 각 선적 품목의 재고내역을 검증한다. 사찰관은 폐기이전에 화학무기의 정확한 재고내역조사를 용이하게 하기 위하여 적절하다면 합의된 봉인․표식 또는 기타 재고 통제절차를 이용한다.

63. 화학무기가 화학무기 폐기시설내에 위치한 화학무기 저장시설에 저장되어 있는 기간동안 조속히 이들 저장시설은 관련 시설협정에 따라 체계적인 검증을 받는다.

64. 폐기활동기간 종료시, 사찰관은 폐기를 위해 저장시설로부터 반출되었던 화학 무기의 재고목록을 작성한다. 사찰관은 제62항에 언급된 재고통제절차를 이용하여 남아있는 화학무기 재고내역의 정확성 여부를 검증한다.

화학무기 폐기시설에서의 체계적 현장검증 조치

65. 사찰관은 폐기활동기간 전반에 걸쳐 화학무기 폐기시설과 폐기시설내 위치한 화학무기 저장시설에서 그들의 업무수행을 위해 접근이 허용된다.

66. 각 화학무기 폐기시설에서 어떠한 화학무기도 전용되지 않았고, 폐기과정이 완료되었음을 확인하기 위하여 사찰관은 입회 및 현장설치기기에 의한 감시를 통해 다음 사항을 검증할 권리를 가진다.
가. 시설에서의 화학무기 인수
나. 화학무기의 임시보관장소와 그 지역에 저장된 화학무기의 특정종류 및 양
다. 폐기되고 있는 화학무기의 특정종류 및 양
라. 폐기공정
마. 최종 폐기산물
바. 금속부분의 절단, 그리고
사. 전체적 폐기공정 및 시설의 완전성

67. 사찰관은 화학무기 폐기시설내 임시보관지역에 있는 탄약, 장치 또는 용기에 시료채취를 위한 꼬리표를 붙일 권리를 가진다.

68. 통상적인 시설가동으로부터 얻는 정보는 적절한 자료인증을 거쳐 사찰요구조건을 충족시키는 범위내에서 사찰목적으로 사용된다.

69. 각 폐기기간 완료 후 기술사무국은 지정된 양의 화학무기 폐기완료를 보고하는 당사국의 신고를 확인한다.

70. 시설협정에 따라 사찰관은 다음과 같이 행한다.
가. 모든 탄약, 장치, 대량용기 또는 기타용기를 포함하여 화학무기 폐기시설과 폐기시설에 위치한 화학무기 저장시설의 모든 부분에 방해받지 않고 접근할 수 있다. 사찰대상 품목은 피사찰당사국이 동의하고 집행이사회가 승인한 검증계획에 따라 사찰관이 선택한다.
나. 폐기과정 중에 시료에 대한 체계적인 현장분석을 감시한다. 그리고
다. 필요한 경우, 폐기시설이나 저장시설에 있는 어떠한 장치, 대량 용기 및 기타 용기로부터 그들 요청에 따라 채취된 시료를 수령한다.

 

PART IV (A)
PART IV (A)

DESTRUCTION OF CHEMICAL WEAPONS AND ITS VERIFICATION
PURSUANT TO ARTICLE IV


A. DECLARATIONS

Chemical weapons

1. The declaration of chemical weapons by a State Party pursuant to Article III, paragraph 1 (a) (ii), shall include the following:

(a) The aggregate quantity of each chemical declared;

(b) The precise location of each chemical weapons storage facility, expressed by:

(i) Name;

(ii) Geographical coordinates; and

(iii) A detailed site diagram, including a boundary map and the location of bunkers/storage areas within the facility.

(c) The detailed inventory for each chemical weapons storage facility including:

(i) Chemicals defined as chemical weapons in accordance with Article II;

(ii) Unfilled munitions, sub-munitions, devices and equipment defined as chemical weapons;

(iii) Equipment specially designed for use directly in connection with the employment of munitions, sub-munitions, devices or equipment specified in sub-subparagraph (ii);

(iv) Chemicals specifically designed for use directly in connection with the employment of munitions, sub-munitions, devices or equipment specified in sub-subparagraph (ii).

2. For the declaration of chemicals referred to in paragraph 1 (c) (i) the following shall apply:

(a) Chemicals shall be declared in accordance with the Schedules specified in the Annex on Chemicals;

(b) For a chemical not listed in the Schedules in the Annex on Chemicals the information required for possible assignment of the chemical to the appropriate Schedule shall be provided, including the toxicity of the pure compound. For a precursor, the toxicity and identity of the principal final reaction product(s) shall be provided;

(c) Chemicals shall be identified by chemical name in accordance with current International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) nomenclature, structural formula and Chemical Abstracts Service registry number, if assigned. For a precursor, the toxicity and identity of the principal final reaction product(s) shall be provided;

(d) In cases involving mixtures of two or more chemicals, each chemical shall be identified and the percentage of each shall be provided, and the mixture shall be declared under the category of the most toxic chemical. If a component of a binary chemical weapon consists of a mixture of two or more chemicals, each chemical shall be identified and the percentage of each provided;

(e) Binary chemical weapons shall be declared under the relevant end product within the framework of the categories of chemical weapons referred to in paragraph 16. The following supplementary information shall be provided for each type of binary chemical munition/device:

(i) The chemical name of the toxic end-product;

(ii) The chemical composition and quantity of each component;

(iii) The actual weight ratio between the components;

(iv) Which component is considered the key component;

(v) The projected quantity of the toxic end-product calculated on a stoichiometric basis from the key component, assuming 100 per cent yield. A declared quantity (in tonnes) of the key component intended for a specific toxic end-product shall be considered equivalent to the quantity (in tonnes) of this toxic end-product calculated on a stoichiometric basis assuming 100 per cent yield.

(f) For multicomponent chemical weapons, the declaration shall be analogous to that envisaged for binary chemical weapons;

(g) For each chemical the form of storage, i.e. munitions, sub-munitions, devices, equipment or bulk containers and other containers shall be declared. For each form of storage the following shall be listed:

(i) Type;

(ii) Size or calibre;

(iii) Number of items; and

(iv) Nominal weight of chemical fill per item.

(h) For each chemical the total weight present at the storage facility shall be declared;

(i) In addition, for chemicals stored in bulk, the percentage purity shall be declared, if known.

3. For each type of unfilled munitions, sub-munitions, devices or equipment, referred to in paragraph 1 (c) (ii), the information shall include:

(a) The number of items;

(b) The nominal fill volume per item;

(c) The intended chemical fill.

Declarations of chemical weapons pursuant to Article III, paragraph 1 (a) (iii)

4. The declaration of chemical weapons pursuant to Article III, paragraph 1 (a) (iii), shall contain all information specified in paragraphs 1 to 3 above. It is the responsibility of the State Party on whose territory the chemical weapons are located to make appropriate arrangements with the other State to ensure that the declarations are made. If the State Party on whose territory the chemical weapons are located is not able to fulfil its obligations under this paragraph, it shall state the reasons therefor.

Declarations of past transfers and receipts

5. A State Party that has transferred or received chemical weapons since 1 January 1946 shall declare these transfers or receipts pursuant to Article III, paragraph 1 (a) (iv), provided the amount transferred or received exceeded 1 tonne per chemical per year in bulk and/or munition form. This declaration shall be made according to the inventory format specified in paragraphs 1 and 2. This declaration shall also indicate the supplier and recipient countries, the dates of the transfers or receipts and, as precisely as possible, the current location of the transferred items. When not all the specified information is available for transfers or receipts of chemical weapons for the period between 1 January 1946 and 1 January 1970, the State Party shall declare whatever information is still available to it and provide an explanation as to why it cannot submit a full declaration.

Submission of the general plan for destruction of chemical weapons

6. The general plan for destruction of chemical weapons submitted pursuant to Article III, paragraph 1 (a) (v), shall provide an overview of the entire national chemical weapons destruction programme of the State Party and information on the efforts of the State Party to fulfil the destruction requirements contained in this Convention. The plan shall specify:

(a) A general schedule for destruction, giving types and approximate quantities of chemical weapons planned to be destroyed in each annual destruction period for each existing chemical weapons destruction facility and, if possible, for each planned chemical weapons destruction facility;

(b) The number of chemical weapons destruction facilities existing or planned to be operated over the destruction period;

(c) For each existing or planned chemical weapons destruction facility:

(i) Name and location; and

(ii) The types and approximate quantities of chemical weapons, and the type (for example, nerve agent or blister agent) and approximate quantity of chemical fill, to be destroyed;

(d) The plans and programmes for training personnel for the operation of destruction facilities;

(e) The national standards for safety and emissions that the destruction facilities must satisfy;

(f) Information on the development of new methods for destruction of chemical weapons and on the improvement of existing methods;

(g) The cost estimates for destroying the chemical weapons; and

(h) Any issues which could adversely impact on the national destruction programme.

B. MEASURES TO SECURE THE STORAGE FACILITY AND STORAGE FACILITY PREPARATION

7. Not later than when submitting its declaration of chemical weapons, a State Party shall take such measures as it considers appropriate to secure its storage facilities and shall prevent any movement of its chemical weapons out of the facilities, except their removal for destruction.

8. A State Party shall ensure that chemical weapons at its storage facilities are configured to allow ready access for verification in accordance with paragraphs 37 to 49.

9. While a storage facility remains closed for any movement of chemical weapons out of the facility other than their removal for destruction, a State Party may continue at the facility standard maintenance activities, including standard maintenance of chemical weapons; safety monitoring and physical security activities; and preparation of chemical weapons for destruction.

10. Maintenance activities of chemical weapons shall not include:

(a) Replacement of agent or of munition bodies;

(b) Modification of the original characteristics of munitions, or parts or components thereof.

11. All maintenance activities shall be subject to monitoring by the Technical Secretariat.

C. DESTRUCTION

Principles and methods for destruction of chemical weapons

12. "Destruction of chemical weapons" means a process by which chemicals are converted in an essentially irreversible way to a form unsuitable for production of chemical weapons, and which in an irreversible manner renders munitions and other devices unusable as such.

13. Each State Party shall determine how it shall destroy chemical weapons, except that the following processes may not be used: dumping in any body of water, land burial or open-pit burning. It shall destroy chemical weapons only at specifically designated and appropriately designed and equipped facilities.

14. Each State Party shall ensure that its chemical weapons destruction facilities are constructed and operated in a manner to ensure the destruction of the chemical weapons; and that the destruction process can be verified under the provisions of this Convention.

Order of destruction

15. The order of destruction of chemical weapons is based on the obligations specified in Article I and the other Articles, including obligations regarding systematic on-site verification. It takes into account interests of States Parties for undiminished security during the destruction period; confidence-building in the early part of the destruction stage; gradual acquisition of experience in the course of destroying chemical weapons; and applicability irrespective of the actual composition of the stockpiles and the methods chosen for the destruction of the chemical weapons. The order of destruction is based on the principle of levelling out.

16. For the purpose of destruction, chemical weapons declared by each State Party shall be divided into three categories:
Category 1: Chemical weapons on the basis of Schedule 1 chemicals and their parts and components;

Category 2: Chemical weapons on the basis of all other chemicals and their parts and components;

Category 3: Unfilled munitions and devices, and equipment specifically designed for use directly in connection with employment of chemical weapons.

17. A State Party shall start:

(a) The destruction of Category 1 chemical weapons not later than two years after this Convention enters into force for it, and shall complete the destruction not later than 10 years after entry into force of this Convention. A State Party shall destroy chemical weapons in accordance with the following destruction deadlines:

(i) Phase 1: Not later than two years after entry into force of this Convention, testing of its first destruction facility shall be completed. Not less than 1 per cent of the Category 1 chemical weapons shall be destroyed not later than three years after the entry into force of this Convention;

(ii) Phase 2: Not less than 20 per cent of the Category 1 chemical weapons shall be destroyed not later than five years after the entry into force of this Convention;

(iii) Phase 3: Not less than 45 per cent of the Category 1 chemical weapons shall be destroyed not later than seven years after the entry into force of this Convention;

(iv) Phase 4: All Category 1 chemical weapons shall be destroyed not later than 10 years after the entry into force of this Convention.

(b) The destruction of Category 2 chemical weapons not later than one year after this Convention enters into force for it and shall complete the destruction not later than five years after the entry into force of this Convention. Category 2 chemical weapons shall be destroyed in equal annual increments throughout the destruction period. The comparison factor for such weapons is the weight of the chemicals within Category 2; and

(c) The destruction of Category 3 chemical weapons not later than one year after this Convention enters into force for it, and shall complete the destruction not later than five years after the entry into force of this Convention. Category 3 chemical weapons shall be destroyed in equal annual increments throughout the destruction period. The comparison factor for unfilled munitions and devices is expressed in nominal fill volume (m3) and for equipment in number of items.

18. For the destruction of binary chemical weapons the following shall apply:

(a) For the purposes of the order of destruction, a declared quantity (in tonnes) of the key component intended for a specific toxic end-product shall be considered equivalent to the quantity (in tonnes) of this toxic end-product calculated on a stoichiometric basis assuming 100 per cent yield.

(b) A requirement to destroy a given quantity of the key component shall entail a requirement to destroy a corresponding quantity of the other component, calculated from the actual weight ratio of the components in the relevant type of binary chemical munition/device.

(c) If more of the other component is declared than is needed, based on the actual weight ratio between components, the excess shall be destroyed over the first two years after destruction operations begin.

(d) At the end of each subsequent operational year a State Party may retain an amount of the other declared component that is determined on the basis of the actual weight ratio of the components in the relevant type of binary chemical munition/device.

19. For multicomponent chemical weapons the order of destruction shall be analogous to that envisaged for binary chemical weapons.

Modification of intermediate destruction deadlines

20. The Executive Council shall review the general plans for destruction of chemical weapons, submitted pursuant to Article III, paragraph 1 (a) (v), and in accordance with paragraph 6, inter alia, to assess their conformity with the order of destruction set forth in paragraphs 15 to 19. The Executive Council shall consult with any State Party whose plan does not conform, with the objective of bringing the plan into conformity.

21. If a State Party, due to exceptional circumstances beyond its control, believes that it cannot achieve the level of destruction specified for Phase 1, Phase 2 or Phase 3 of the order of destruction of Category 1 chemical weapons, it may propose changes in those levels. Such a proposal must be made not later than 120 days after the entry into force of this Convention and shall contain a detailed explanation of the reasons for the proposal.

22. Each State Party shall take all necessary measures to ensure destruction of Category 1 chemical weapons in accordance with the destruction deadlines set forth in paragraph 17 (a) as changed pursuant to paragraph 21. However, if a State Party believes that it will be unable to ensure the destruction of the percentage of Category 1 chemical weapons required by an intermediate destruction deadline, it may request the Executive Council to recommend to the Conference to grant an extension of its obligation to meet that deadline. Such a request must be made not less than 180 days before the intermediate destruction deadline and shall contain a detailed explanation of the reasons for the request and the plans of the State Party for ensuring that it will be able to fulfil its obligation to meet the next intermediate destruction deadline.

23. If an extension is granted, the State Party shall still be under the obligation to meet the cumulative destruction requirements set forth for the next destruction deadline. Extensions granted pursuant to this Section shall not, in any way, modify the obligation of the State Party to destroy all Category 1 chemical weapons not later than 10 years after the entry into force of this Convention.

Extension of the deadline for completion of destruction

24. If a State Party believes that it will be unable to ensure the destruction of all Category 1 chemical weapons not later than 10 years after the entry into force of this Convention, it may submit a request to the Executive Council for an extension of the deadline for completing the destruction of such chemical weapons. Such a request must be made not later than nine years after the entry into force of this Convention.

25. The request shall contain:

(a) The duration of the proposed extension;

(b) A detailed explanation of the reasons for the proposed extension; and

(c) A detailed plan for destruction during the proposed extension and the remaining portion of the original 10-year period for destruction.

26. A decision on the request shall be taken by the Conference at its next session, on the recommendation of the Executive Council. Any extension shall be the minimum necessary, but in no case shall the deadline for a State Party to complete its destruction of all chemical weapons be extended beyond 15 years after the entry into force of this Convention. The Executive Council shall set conditions for the granting of the extension, including the specific verification measures deemed necessary as well as specific actions to be taken by the State Party to overcome problems in its destruction programme. Costs of verification during the extension period shall be allocated in accordance with Article IV, paragraph 16.

27. If an extension is granted, the State Party shall take appropriate measures to meet all subsequent deadlines.

28. The State Party shall continue to submit detailed annual plans for destruction in accordance with paragraph 29 and annual reports on the destruction of Category 1 chemical weapons in accordance with paragraph 36, until all Category 1 chemical weapons are destroyed. In addition, not later than at the end of each 90 days of the extension period, the State Party shall report to the Executive Council on its destruction activity. The Executive Council shall review progress towards completion of destruction and take the necessary measures to document this progress. All information concerning the destruction activities during the extension period shall be provided by the Executive Council to States Parties, upon request.

Detailed annual plans for destruction

29. The detailed annual plans for destruction shall be submitted to the Technical Secretariat not less than 60 days before each annual destruction period begins pursuant to Article IV, paragraph 7 (a), and shall specify:

(a) The quantity of each specific type of chemical weapon to be destroyed at each destruction facility and the inclusive dates when the destruction of each specific type of chemical weapon will be accomplished;

(b) The detailed site diagram for each chemical weapons destruction facility and any changes to previously submitted diagrams; and

(c) The detailed schedule of activities for each chemical weapons destruction facility for the upcoming year, identifying time required for design, construction or modification of the facility, installation of equipment, equipment check-out and operator training, destruction operations for each specific type of chemical weapon, and scheduled periods of inactivity.

30. A State Party shall provide, for each of its chemical weapons destruction facilities, detailed facility information to assist the Technical Secretariat in developing preliminary inspection procedures for use at the facility.

31. The detailed facility information for each destruction facility shall include the following information:

(a) Name, address and location;

(b) Detailed, annotated facility drawings;

(c) Facility design drawings, process drawings, and piping and instrumentation design drawings;

(d) Detailed technical descriptions, including design drawings and instrument specifications, for the equipment required for: removing the chemical fill from the munitions, devices, and containers; temporarily storing the drained chemical fill; destroying the chemical agent; and destroying the munitions, devices, and containers;

(e) Detailed technical descriptions of the destruction process, including material flow rates, temperatures and pressures, and designed destruction efficiency;

(f) Design capacity for each specific type of chemical weapon;

(g) A detailed description of the products of destruction and the method of their ultimate disposal;

(h) A detailed technical description of measures to facilitate inspections in accordance with this Convention;

(i) A detailed description of any temporary holding area at the destruction facility that will be used to provide chemical weapons directly to the destruction facility, including site and facility drawings and information on the storage capacity for each specific type of chemical weapon to be destroyed at the facility;

(j) A detailed description of the safety and medical measures in force at the facility;

(k) A detailed description of the living quarters and working premises for the inspectors; and

(l) Suggested measures for international verification.

32. A State Party shall provide, for each of its chemical weapons destruction facilities, the plant operations manuals, the safety and medical plans, the laboratory operations and quality assurance and control manuals, and the environmental permits that have been obtained, except that this shall not include material previously provided.

33. A State Party shall promptly notify the Technical Secretariat of any developments that could affect inspection activities at its destruction facilities.

34. Deadlines for submission of the information specified in paragraphs 30 to 32 shall be considered and approved by the Conference pursuant to Article VIII, paragraph 21 (i).

35. After a review of the detailed facility information for each destruction facility, the Technical Secretariat, if the need arises, shall enter into consultation with the State Party concerned in order to ensure that its chemical weapons destruction facilities are designed to assure the destruction of chemical weapons, to allow advanced planning on how verification measures may be applied and to ensure that the application of verification measures is consistent with proper facility operation, and that the facility operation allows appropriate verification.

Annual reports on destruction

36. Information regarding the implementation of plans for destruction of chemical weapons shall be submitted to the Technical Secretariat pursuant to Article IV, paragraph 7 (b), not later than 60 days after the end of each annual destruction period and shall specify the actual amounts of chemical weapons which were destroyed during the previous year at each destruction facility. If appropriate, reasons for not meeting destruction goals should be stated.

D. VERIFICATION

Verification of declarations of chemical weapons through on-site inspection

37. The purpose of the verification of declarations of chemical weapons shall be to confirm through on-site inspection the accuracy of the relevant declarations made pursuant to Article III.

38. The inspectors shall conduct this verification promptly after a declaration is submitted. They shall, inter alia, verify the quantity and identity of chemicals, types and number of munitions, devices and other equipment.

39. The inspectors shall employ, as appropriate, agreed seals, markers or other inventory control procedures to facilitate an accurate inventory of the chemical weapons at each storage facility.

40. As the inventory progresses, inspectors shall install such agreed seals as may be necessary to clearly indicate if any stocks are removed, and to ensure the securing of the storage facility during the inventory. After completion of the inventory, such seals will be removed unless otherwise agreed.

Systematic verification of storage facilities

41. The purpose of the systematic verification of storage facilities shall be to ensure that no undetected removal of chemical weapons from such facilities takes place.

42. The systematic verification shall be initiated as soon as possible after the declaration of chemical weapons is submitted and shall continue until all chemical weapons have been removed from the storage facility. It shall in accordance with the facility agreement, combine on-site inspection and monitoring with on-site instruments.

43. When all chemical weapons have been removed from the storage facility, the Technical Secretariat shall confirm the declaration of the State Party to that effect. After this confirmation, the Technical Secretariat shall terminate the systematic verification of the storage facility and shall promptly remove any monitoring instruments installed by the inspectors.

Inspections and visits

44. The particular storage facility to be inspected shall be chosen by the Technical Secretariat in such a way as to preclude the prediction of precisely when the facility is to be inspected. The guidelines for determining the frequency of systematic on-site inspections shall be elaborated by the Technical Secretariat, taking into account the recommendations to be considered and approved by the Conference pursuant to Article VIII, paragraph 21 (i).

45. The Technical Secretariat shall notify the inspected State Party of its decision to inspect or visit the storage facility 48 hours before the planned arrival of the inspection team at the facility for systematic inspections or visits. In cases of inspections or visits to resolve urgent problems, this period may be shortened. The Technical Secretariat shall specify the purpose of the inspection or visit.

46. The inspected State Party shall make any necessary preparations for the arrival of the inspectors and shall ensure their expeditious transportation from their point of entry to the storage facility. The facility agreement will specify administrative arrangements for inspectors.

47. The inspected State Party shall provide the inspection team upon its arrival at the chemical weapons storage facility to carry out an inspection, with the following data on the facility:

(a) The number of storage buildings and storage locations;

(b) For each storage building and storage location, the type and the identification number or designation, shown on the site diagram; and

(c) For each storage building and storage location at the facility, the number of items of each specific type of chemical weapon, and, for containers that are not part of binary munitions, the actual quantity of chemical fill in each container.

48. In carrying out an inventory, within the time available, inspectors shall have the right:

(a) To use any of the following inspection techniques:

(i) inventory all the chemical weapons stored at the facility;

(ii) inventory all the chemical weapons stored in specific buildings or locations at the facility, as chosen by the inspectors; or

(iii) inventory all the chemical weapons of one or more specific types stored at the facility, as chosen by the inspectors; and

(b) To check all items inventoried against agreed records.

49. Inspectors shall, in accordance with facility agreements:

(a) Have unimpeded access to all parts of the storage facilities including any munitions, devices, bulk containers, or other containers therein. While conducting their activity, inspectors shall comply with the safety regulations at the facility. The items to be inspected will be chosen by the inspectors; and

(b) Have the right, during the first and any subsequent inspection of each chemical weapons storage facility, to designate munitions, devices, and containers from which samples are to be taken, and to affix to such munitions, devices, and containers a unique tag that will indicate an attempt to remove or alter the tag. A sample shall be taken from a tagged item at a chemical weapons storage facility or a chemical weapons destruction facility as soon as it is practically possible in accordance with the corresponding destruction programmes, and, in any case, not later than by the end of the destruction operations.

Systematic verification of the destruction of chemical weapons

50. The purpose of verification of destruction of chemical weapons shall be:

(a) To confirm the identity and quantity of the chemical weapons stocks to be destroyed; and

(b) To confirm that these stocks have been destroyed.

51. Chemical weapons destruction operations during the first 390 days after the entry into force of this Convention shall be governed by transitional verification arrangements. Such arrangements, including a transitional facility agreement, provisions for verification through on-site inspection and monitoring with on-site instruments, and the time-frame for application of the arrangements, shall be agreed between the Organization and the inspected State Party. These arrangements shall be approved by the Executive Council not later than 60 days after this Convention enters into force for the State Party, taking into account the recommendations of the Technical Secretariat, which shall be based on an evaluation of the detailed facility information provided in accordance with paragraph 31 and a visit to the facility. The Executive Council shall, at its first session, establish the guidelines for such transitional verification arrangements, based on recommendations to be considered and approved by the Conference pursuant to Article VIII, paragraph 21 (i). The transitional verification arrangements shall be designed to verify, throughout the entire transitional period, the destruction of chemical weapons in accordance with the purposes set forth in paragraph 50, and to avoid hampering ongoing destruction operations.

52. The provisions of paragraphs 53 to 61 shall apply to chemical weapons destruction operations that are to begin not earlier than 390 days after the entry into force of this Convention.

53. On the basis of this Convention and the detailed destruction facility information, and as the case may be, on experience from previous inspections, the Technical Secretariat shall prepare a draft plan for inspecting the destruction of chemical weapons at each destruction facility. The plan shall be completed and provided to the inspected State Party for comment not less than 270 days before the facility begins destruction operations pursuant to this Convention. Any differences between the Technical Secretariat and the inspected State Party should be resolved through consultations. Any unresolved matter shall be forwarded to the Executive Council for appropriate action with a view to facilitating the full implementation of this Convention.

54. The Technical Secretariat shall conduct an initial visit to each chemical weapons destruction facility of the inspected State Party not less than 240 days before each facility begins destruction operations pursuant to this Convention, to allow it to familiarize itself with the facility and assess the adequacy of the inspection plan.

55. In the case of an existing facility where chemical weapons destruction operations have already been initiated, the inspected State Party shall not be required to decontaminate the facility before the Technical Secretariat conducts an initial visit. The duration of the visit shall not exceed five days and the number of visiting personnel shall not exceed 15.

56. The agreed detailed plans for verification, with an appropriate recommendation by the Technical Secretariat, shall be forwarded to the Executive Council for review. The Executive Council shall review the plans with a view to approving them, consistent with verification objectives and obligations under this Convention. It should also confirm that verification schemes for destruction are consistent with verification aims and are efficient and practical. This review should be completed not less than 180 days before the destruction period begins.

57. Each member of the Executive Council may consult with the Technical Secretariat on any issues regarding the adequacy of the plan for verification. If there are no objections by any member of the Executive Council, the plan shall be put into action.

58. If there are any difficulties, the Executive Council shall enter into consultations with the State Party to reconcile them. If any difficulties remain unresolved they shall be referred to the Conference.

59. The detailed facility agreements for chemical weapons destruction facilities shall specify, taking into account the specific characteristics of the destruction facility and its mode of operation:

(a) Detailed on-site inspection procedures; and

(b) Provisions for verification through continuous monitoring with on-site instruments and physical presence of inspectors.

60. Inspectors shall be granted access to each chemical weapons destruction facility not less than 60 days before the commencement of the destruction, pursuant to this Convention, at the facility. Such access shall be for the purpose of supervising the installation of the inspection equipment, inspecting this equipment and testing its operation, as well as for the purpose of carrying out a final engineering review of the facility. In the case of an existing facility where chemical weapons destruction operations have already been initiated, destruction operations shall be stopped for the minimum amount of time required, not to exceed 60 days, for installation and testing of the inspection equipment. Depending on the results of the testing and review, the State Party and the Technical Secretariat may agree on additions or changes to the detailed facility agreement for the facility.

61. The inspected State Party shall notify, in writing, the inspection team leader at a chemical weapons destruction facility not less than four hours before the departure of each shipment of chemical weapons from a chemical weapons storage facility to that destruction facility. This notification shall specify the name of the storage facility, the estimated times of departure and arrival, the specific types and quantities of chemical weapons being transported, whether any tagged items are being moved, and the method of transportation. This notification may include notification of more than one shipment. The inspection team leader shall be promptly notified, in writing, of any changes in this information.

Chemical weapons storage facilities at chemical weapons destruction facilities

62. The inspectors shall verify the arrival of the chemical weapons at the destruction facility and the storing of these chemical weapons. The inspectors shall verify the inventory of each shipment, using agreed procedures consistent with facility safety regulations, prior to the destruction of the chemical weapons. They shall employ, as appropriate, agreed seals, markers or other inventory control procedures to facilitate an accurate inventory of the chemical weapons prior to destruction.

63. As soon and as long as chemical weapons are stored at chemical weapons storage facilities located at chemical weapons destruction facilities, these storage facilities shall be subject to systematic verification in conformity with the relevant facility agreements.

64. At the end of an active destruction phase, inspectors shall make an inventory of the chemical weapons, that have been removed from the storage facility, to be destroyed. They shall verify the accuracy of the inventory of the chemical weapons remaining, employing inventory control procedures as referred to in paragraph 62.

Systematic on-site verification measures at chemical weapons destruction facilities

65. The inspectors shall be granted access to conduct their activities at the chemical weapons destruction facilities and the chemical weapons storage facilities located at such facilities during the entire active phase of destruction.

66. At each chemical weapons destruction facility, to provide assurance that no chemical weapons are diverted and that the destruction process has been completed, inspectors shall have the right to verify through their physical presence and monitoring with on-site instruments:
(a) The receipt of chemical weapons at the facility;

(b) The temporary holding area for chemical weapons and the specific type and quantity of chemical weapons stored in that area;

(c) The specific type and quantity of chemical weapons being destroyed;

(d) The process of destruction;

(e) The end-product of destruction;

(f) The mutilation of metal parts; and

(g) The integrity of the destruction process and of the facility as a whole.

67. Inspectors shall have the right to tag, for sampling, munitions, devices, or containers located in the temporary holding areas at the chemical weapons destruction facilities.

68. To the extent that it meets inspection requirements, information from routine facility operations, with appropriate data authentication, shall be used for inspection purposes.

69. After the completion of each period of destruction, the Technical Secretariat shall confirm the declaration of the State Party, reporting the completion of destruction of the designated quantity of chemical weapons.

70. Inspectors shall, in accordance with facility agreements:

(a) Have unimpeded access to all parts of the chemical weapons destruction facilities and the chemical weapons storage facilities located at such facilities, including any munitions, devices, bulk containers, or other containers, therein. The items to be inspected shall be chosen by the inspectors in accordance with the verification plan that has been agreed to by the inspected State Party and approved by the Executive Council;

(b) Monitor the systematic on-site analysis of samples during the destruction process; and

(c) Receive, if necessary, samples taken at their request from any devices, bulk containers and other containers at the destruction facility or the storage facility thereat.